Praktiknära forskning på Aggarpsskolan

Hur kan skolor och lärarutbildningar använda casemetodens didaktiska samtal för att möta och utveckla språkligt heterogena klassrum?

Under tre år, från hösten 2019 till hösten 2022, fick lärare från grundskolor och gymnasieskolor i sydvästra Skåne tillsammans med forskare och lärare på Malmö universitet möjlighet att genomföra ett samverkansprojekt inom ramen för ULF, en nationell försöksverksamhet för praktiknära forskning.

I rapporten presenteras en undersökning av fem ämnesspecifika case som nätverket tagit fram från dilemman i grundskolans och gymnasiets praktik. Resultatet visar att ämnesrelevanta case öppnar för didaktiska samtal och genom att vara en del av verksamheternas systematiska kvalitetsarbete ökar möjligheterna till att casemetoden också ger avtryck i undervisningen.

Läs rapporten Casemetodikens möjligheter för en språkutvecklande undervisning.

Läs också två blogginlägg om Aggarpsskolans ULF-projekt, där Andreas Ekblad som är förstelärare på Aggarpsskolan, beskriver projektet:  ULF-projektet – språk- och kunskapsutveckling och ULF-projektet – från vetenskaplig grund till beprövad erfarenhet.

 

Share Button