Innehållsförteckning
Normer och värden
- Våra förskolor, skolor och fritidshem uppfyller målen om att barn och elever ska förstå och omfatta vårt samhälles demokratiska värderingar.
- Våra förskolor, skolor och fritidshem arbetar enligt de riktlinjer som gäller för arbetet med normer och värden.
- Varje verksamhet bedriver ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling av barn och elever.
Kunskap
- Våra förskolor uppfyller målen om att stimulera och utmana varje barns utveckling och lärande där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet.
- Våra skolor och fritidshem samt vuxenutbildning uppfyller målen för de kunskaper varje elev ska utveckla.
- Våra förskolor, skolor och fritidshem samt vuxenutbildningen arbetar enligt de riktlinjer som gäller för arbetet med kunskap, utveckling och lärande.
Ansvar och inflytande
- Våra förskolor, skolor och fritidshem uppfyller målen för barns och elevers inflytande samt elevers ansvar
- Varje förskole-och skolenhet har fungerande rutiner för hur barn och elever ska ges inflytande över utbildningen och ta ansvar för förskole- respektive skolmiljön.
- Vid varje förskole- och skolenhet finns det ett eller flera forum för samråd med barnen, eleverna samt möjlighet att för elevföreträdare att under skoltid behandla frågor av gemensamt intresse.
Samverkan förskola/skola och hem
- Vid varje förskole- och skolenhet finns det ett eller flera forum för samråd med vårdnadshavarna.
- Varje enhet har fungerande rutiner för samverkan och fortlöpande dialog med föräldrarna om barn och elevers trivsel, utveckling och lärande.
Övergång och samverkan
- Ett fungerande samarbete finns till stöd för barns- och elevers kontinuerliga utveckling och lärande mellan de olika skolformerna och med fritidshemmet.
Skolan, omvärlden och utbildningsval
- Enheterna tillgodoser varje elevs behov av vägledning inför val av framtida utbildnings- och yrkesverksamhet.
Betyg och bedömning
- Alla elever är informerade om på vilka grunder betyg ges, dvs. ämnenas och kursernas mål och kunskapskrav.
Rektors ansvar
- Rektor är pedagogisk ledare och inriktar verksamheten mot de nationella målen? Rektor tar ansvar för skolans resultat och att verksamheten systematiskt och kontinuerligt planeras, följs upp, utvärderas och utvecklas i enlighet med de nationella målen.