
På Röda skolan genomförs boksamtal om Bo Hejlskovs bok Beteendeproblem i skolan. Här kan du ta del av upplägget för boksamtalen framtaget av Joakim Nilsson.
Upplägg för samtalet
Börja med att berätta vilket/vilka kapitel som ska avhandlas och några korta meningar om vad de handlade om. Därefter kommer ett påstående som alla tar ställning till genom att skriva JA eller NEJ på mini-whiteboard. När alla svarat och visat sitt svar, går ni laget runt och låter alla motivera sina svar. Därefter diskuterar ni, gärna med konkreta exempel.
Efter en stunds diskussion kan ni påbörja uppgiften. Försök göra alla delaktiga och se till att arbetet med uppgifterna blir framåtsyftande.
Beteendeproblem i skolan
Kapitel 1-3
Kapitlet handlar om:
- Att det vi ser som problem inte alls behöver vara ett problem för eleven.
- Att den som har förmågan att uppföra sig gör det.
- Att människor gör det mest begripliga i varje situation.
Påstående:
”Den som har förmågan att uppföra sig gör det” – JA eller NEJ
Motiveringar och diskussion
Uppgift:
Fokusera på en elev som du tycker är relevant i det här sammanhanget. Utgå från listan på förmågor (s. 26-27) och ringa in de förmågor där ”din” elev är svag. Välj ut en förmåga där du skulle kunna sänka dina krav för att kunna möta eleven.
Kapitel 4
Kapitlet handlar om:
- Vem som bär ansvar
Påstående:
”Det är du som pedagog som har ansvaret för elevens beteendeproblem i skolan” – JA eller NEJ
Motiveringar och diskussion
Uppgift:
Tänk ut en situation med en av dina elever där du inte tycker att du kan ta ansvaret. Låt gruppen hjälpa dig att ta ansvaret.
Kapitel 5-7
Kapitlet handlar om:
- Självkontroll. Alla vill behålla självkontrollen. Det vi ser som beteendeproblem kan vara elevens (dåliga) strategi för att behålla självkontrollen.
- Elever lär sig genom att lyckas – inte genom att misslyckas.
Påstående:
”Att tillrättavisa en elev som är i affekt är helt meningslöst” – JA eller NEJ
Motiveringar och diskussion
Uppgift:
Ta fram en modell med goda strategier som en lärare kan använda sig av när en elev vägrar, ljuger, slår, förolämpar eller sticker.
2 reaktioner på ”Boksamtal om “Beteendeproblem i skolan””
Kommentarer är stängda.