Innehållsförteckning
Ett mäklande förhållningssätt beskriver hur vi praktiskt arbetar för att vår undervisning och utbildning skall utgå från en vetenskaplig grund. Kunskap från relevanta forskningsresultat skall ligga till grund för utbildning, både till innehåll och form. Verksamheten får inte stå i strid med vetenskap och det gäller all verksamhet och alla skolformer som omfattas av skollagen (Skolverket).
Det mäklande förhållningssättet börjar med en fråga: vilket behov har vår verksamhet?
Genom att finna, värdera och tillämpa forskning försäkrar man sig om att utveckling av undervisning och utbildning sker på vetenskaplig grund.
Forskningslitteracitet
En skola som bygger på vetenskaplig grund och väl beprövade erfarenheter förutsätter att lärare och skolledare besitter forskningslitteracitet, det vill säga att man har användarkompetens när det gäller forskning och skola. Det betyder att man vet var man kan hitta forskning, hur man bedöma dess relevans och hur man systematiskt kan implementera kunskaper från forskning i den egna verksamheten (Adamsson).
Forskningslitteracitet kan därför sägas bestå av tre delar som beskrivas genom det mäklande uppdraget:
Finna
Hur man hittar forskningskanaler som har skolverksamhet som tänkt mottagare.
Viktiga källor är Skolforskningsinstitutet som producerar forskningsöversikter med skolverksamhet som mottagare och Skolverket som samlar aktuell forskning.
Värdera
Hur man med en kritisk blick kan bedöma om forskning är relevant för verksamhetens behov.
Att värdera forskning handlar inte om att avgöra om den är korrekt, det görs redan genom forskningssamhällets granskning (peer reviewed). Det handlar istället om att kunna skilja kunskap från granskad forskning från andra typer av antaganden och kunna bedöma hur relevant forskningen är för den egna verksamheten. Det kan man till exempel göra genom att undersöka hur omfattande empiri som forskningen bygger på, i vilken kontext den är tillämplig och i vilken grad den bygger på annan etablerad forskning.
Tillämpa
Hur forskningens metoder, resultat och slutsatser kan omsättas i den egna praktiken.
När man tillämpar forskning i verksamheten innebär det att man omsätter forskningsresultat i praktiken men det innebär också att man anammar ett vetenskapligt förhållningsätt där man anpassar metoder till frågeställningar, systematisk prövar, utvärderar och slutligen dokumenterar och kommunicerar erfarenheter.
Källor
Adamson, Lena (2019). Skolan, lärarna och forskningen. Hämtad från Lena Adamson: Skolan, lärarna och forskningen 201109
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar – Samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hämtad från Att ställa frågor och söka svar 201109
Läs mer om vetenskaplig grund
Läs mer
Läs mer
Läs mer
Läs mer
Läs mer