Innehållsförteckning
- 1 Arbetsklimat
- 2 Autentiska mottagare
- 3 Bedömning, betyg och kursplaner
- 4 Formativ bedömning
- 5 Färdigheter och förmågor
- 6 Förtroendefulla relationer
- 7 Inkludering och anpassning
- 8 Lärarreflektioner
- 9 Läsinlärning
- 10 Nyanländas lärande
- 11 Skrivundervisning
- 12 Språk i alla ämnen
- 13 Tydliggöra mål och lärande
- 14 Utmanande undervisning
- 15 Utomhus
- 16 Verkligheten och klassrummet
- 17 Värdegrund
- 18 Översikter
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. På denna sida finner du en förteckning över samtliga blogginlägg som publicerats under hösten 2016, kategoriserade och sorterade så du hittar ett underlag för just de lärprocesser som pågår på din skola och för att möta just de behov som era elever har.
Arbetsklimat
“I vår klass har vi tre regler som vi introducerade redan i årskurs ett och har arbetat med sedan dess.”
– Caroline
- Att skapa studiero av Gustav Björk
- Att lära sig arbeta i grupp av Richard Linde
- Tre enkla men viktiga regler av Caroline Åkesson
- Stökigt! Vad betyder det? av Malin Andersen
- Mobil i klassrummet av Bengt Christensson
- Att skapa ramar i åk 1 av Joakim Nilsson
- Skapande av regler för lärande av Rickard Hellstrand
- Inför skolstart att ta emot ny elevgrupp av Margareta Brönmark
- Lektionsplanering i Google Classroom av Ulrika Wulffsberg
Autentiska mottagare
“En kreativitet som jag inte förväntat mig exploderade i klassrummet och helt plötsligt diskuterades festens förutsättningar, teman, lekar och mat.”
– Linda
- Ordklotet – en drivkraft för eleverna att utveckla sitt skrivande, av Caroline Åkesson
- Task-based learning av Linda Sonesson
- Forskarsamverkan av Kristin Adegran
Bedömning, betyg och kursplaner
“Är inte det fusk? Om man redan sett provet och vet exakt vad man ska plugga på?”
– Ulrika
- Uppgifter i teknik av Andreas Ekblad
- Provet före provet av Ulrika Wulffsberg
- Religion – svårt och viktigt av Lilian Birath
Formativ bedömning
“När jag frågar runt får jag ofta svar typ ‘Jag ska hyvla” och i början lät jag mig nöjas med det svaret för att ganska snart inse att jag borde ha ställt följdfrågor. Att eleven vet att han/hon ska hyvla innebär på intet sätt att det finns någon djupare förståelse för vad som ska göras.”
– Bengt
- Formativ bedömning för sakens egen skull, av Cristian Abrahamsson
- Formativt förhållningssätt – stön? av Cornelia Falkentoft
- Frågeord som arbetsredskap av Bengt Christensson
- Fokus på lärandet av Gustav Björk
Färdigheter och förmågor
“Jag upplever att när eleverna arbetar med en likvärdig kamrat så blir alla mer aktiva. Om paren är för ojämna tenderar en att ta över medan den andra sitter passiv bredvid.”
– Stina
- Varierad undervisning av Gustav Björk
- Problemlösning av Stina Landén
- Tankar och metoder kring att se och beskriva olika perspektiv av Annica Eld
- Långsiktiga mål och uthållighet, åttionde dagen av Hanna Fred Åhlander
Förtroendefulla relationer
“Varje dag går, cyklar eller skjutsas barn till skolan. De allra flesta med en ryggsäck på ryggen. Ryggsäckar som är olika packade och olika tunga bärs mellan hem och skola. Men samtidigt går det barn till skolan med ryggsäckar fyllda med en helt annan form av packning.”
– Johan
- Kommunikation i klassrummet, av Håkan Andersson
- Relationen som grund av Håkan Andersson
- Även en “tom” ryggsäck bär på ett innehåll av Johan Sander
- Säkerhetstänk med eleverna av Bengt Christensson
Inkludering och anpassning
“Istället för att försöka göra introverta elever till extroverta bör vi istället ta vara på styrkorna som introverta ofta besitter.”
– Mattias
- Talpärlor som hjälp att fördela utrymmet av Ulrika Larsson
- De introverta – en kraft vi missar? av Mattias Dahlberg
- Tydlig planering av Björn Persson
- Beteendeproblematik, av Johan Sander
- I huvudet på en elev, av Cornelia Falkentoft
Lärarreflektioner
“Jag sitter med min lunchmacka i ena handen och penna till lilla whiteboarden i den andra handen. Det är roligt kemisnack och det är kul att få förmånen att agera pedagogiskt bollplank!”
– Kristin
- Vinster med att handleda lärarstuderande av Ulrika Larsson
- Vad hände sedan? av Anki Samuelsson
- Stipendium öppnar dörrarna för nya möten, kulturer och inspiration av Linda Sonesson
- Kemihandledning och agera bollplank av Kristin Adegran
- Du blir aldrig bättre än den du sitter bredvid av Sandra Pilemalm
Läsinlärning
“Som lärare finns möjligheten i samband med gruppdiskussionerna att rotera mellan grupperna för att lyssna på vad som sägs, ställa frågor, stötta samtalsledaren och ge återkoppling i diskussionsögonblicket till enskilda elever.”
– Rickard
- Bokcirkel med engagerade boksamtal, av Sofie Palm
- Läsa faktatexter av Margareta Brönmark
- Fonologisk träning gynnar läsinlärningen av Joakim Nilsson
- Regelbundenhet och varierande arbete med läsförståelse av Sofie Palm
- Strukturerad läs- och skrivinlärning åk1 av Frida Celander
- Stärk läsningen genom samtalet av Rickard Hellstrand
- Text + tanke + samtal = sant av Annica Eld
- 1B:s tokiga alfabetsbok – långa textsatal kring korta meningar av Hanna Fred Åhlander
Nyanländas lärande
“Minska alltså på helklassamtal. Du behöver inte höras mest och höra allt eleverna säger.”
– Lilian
- Hjälp, jag måste förändra min undervisning, av Lilian Birath
- Mottagande och undervisning av nyanlända av Annica Eld
- Matematisk förståelse för nyanlända av Björn Persson
- Samarbete för våra nyanländas bästa av Linda Sonesson
Skrivundervisning
“Om man som lärare vill att ens elever ska lära på ett mer aktivt sätt, så tror jag att ett av de mest kraftfulla redskapen är att låta dem skriva mer oavsett ämne och genre.”
– Kristina
- Att skriva faktatext med sexfältare av Kristina Persson
- Faktatexter i NO… Igen, av Andreas Ekblad
- Dramaturgi i undervisningen av Johan Sander
Språk i alla ämnen
“Eleverna ska inte undvika de formella ord och begrepp som förekommer inom matematiken och därför gör vi, som lärare, eleverna en björntjänst om vi förenklar dessa för eleverna. Det är bättre att förklara begrepp och ord för eleverna och göra detta redan i de lägre årskurserna.”
– Robert
- En saga växer fram…, av Robert Calmstedt
- Begripliga laborationsrapporter av Kristin Adegran
- Språkutvecklande matematik, av Robert Calmstedt
- Med begrepp i matematiken av Richard Linde
- Är alla ämnen språkämnen? av Lilian Birath
- Språkutveckling inte endast för SvA av Malin Andersen
Tydliggöra mål och lärande
“Varje skoldag runt om i landet hålls det bra lektioner med kunniga lärare och fantastiska elever. Ändå verkar det inte alltid framgå att det förväntas att detta skall leda till ett lärande.”
– Cristian
- Konkretisera din bedömning av Mattias Dahlberg
- Från bedömningsmatris till lärandematris – igen av Ulrika Wulffsberg
- Meningsfulla utvecklingssamtal av Veronica Ranebjer
- Elevledda föräldramöten av Stina Landén
- Matriser – ett sätt att få eleverna att förstå av Andreas Ekblad
- Ska vi läsa det eller kunna det? av Cristian Abrahamsson
Utmanande undervisning
“För två veckor sedan bestämde jag mig för att jag måste våga ha det lite mer obekvämt. Jag saknar något i mitt klassrum och det är bara jag själv som kan göra något åt det.”
– Malin
- Nästa steg i matematik – utmana alla elever av Robert Calmstedt
- Våga ha det obekvämt, av Malin Sjöberg
- Pålitlig miljö, förtroende, självkontroll och framgångsrikt lärande av Sandra Pilemalm
- Inkludering och involvering av Cornelia Falkentoft
- Forskning och intressanta stickspår, av Cristian Abrahamsson
- Mental träning – en viktig del av lärprocessen av Stina Landén
- Jag kan inte! Jag fattar inte! Det är inte lönt av Björn Persson
- Gropen eller skogen, av Rickard Hellstrand
Utomhus
“‘Kan vi inte göra detta varje dag, i alla fall en gång i veckan? Det känns på riktigt och jag lär mig jättemycket!’ Det var vad en elev berättade när vi gick till bussen efter en fältexkursion.”
– Veronica
- Ute är inne av Margareta Brönmark
- Utemiljön – en miljö som inte är inne av Hanna Fred Åhlander
- Att koppla skolan till verkligheten av Veronica Ranebjer
Verkligheten och klassrummet
“Det känns som om Pokémon har hjälpt barnen på ett mer konkret sätt att få förståelse för vad person- och miljöbeskrivning är.”
– Ulrika
- Populärkultur i undervisningen av Mattias Dahlberg
- Pokémon skapar förståelse för skrivandet, av Ulrika Larsson
- Storyline – ämnesövergripande och engagerande, av Sofie Palm
- Snuskiga stövlar – sångtexter i engelskundervisningen av Magnus Larsson
- Ett åldersblandad tema i teknik av Richard Linde
- Stadsmani – entreprenör på riktigt av Robert Calmstedt
- Murar av Magnus Larsson
Värdegrund
“Det finns alltid en risk när man arbetar norm och värderingsskapande att man återskapar strukturer och icke önskvärda normer genom att peka på att dessa existerar.”
– Sandra
- Skapande skola skapar möjligheter, av Anki Samuelsson
- Demokrati i skolan och för framtiden av Sandra Pilemalm
- Värdegrunden av Magnus Larsson
- Arbeta förebyggande – sexuellt ofredande av Sandra Pilemalm
7 reaktioner på ”Förstelärare bloggar höstterminen 2016”
Kommentarer är stängda.