Innehållsförteckning
- 1 Entreprenöriellt lärande
- 2 Förhållningssätt, attityd och värderingar
- 3 Inflytande och delaktighet
- 4 Inkluderande undervisning
- 5 Kursplaner och likvärdig bedömning
- 6 Lust och engagemang för att lära
- 7 Läsinlärning och språkutveckling
- 8 Metakognition och äga sitt lärande
- 9 Planera och strukturera undervisning
- 10 Professionellt lärande
- 11 Samverkan och hemmet
- 12 Undervisningsmetodik
- 13 Värdegrundsarbete
- 14 Ämnesövergripande arbete
- 15 Översikter
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. Under höstterminen 2015 har våra förstelärare skrivit 75 inlägg.
En ambition i år har varit att avsluta varje blogg med 3-5 diskussionsfrågor så att bloggtexten på ett enkelt sätt ska kunna diskuteras i ett lärlag nära dig.
“Ett stöd för kollegialt lärande”
På denna sida finner du en förteckning över samtliga blogginlägg som publicerats under hösten 2015, kategoriserade och sorterade så du hittar ett underlag för just de lärprocesser som pågår på din skola och för att möta just de behov som era elever har.
Entreprenöriellt lärande
- Back to school i entreprenöriell anda av Ulrika Wulffsberg
- Hur kan entreprenöriellt lärande bidra till att elever blir ägare av sitt lärande? av Sandra Pilemalm
- Svedala och världen – en fantastisk “lektion” i tyska och i entreprenöriellt lärande av Cornelia Falkentoft
Förhållningssätt, attityd och värderingar
- Det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min attityd av Cornelia Falkentoft
- Fortsättning av det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min attityd av Cornelia Falkentoft
- Är jag en viktig vuxen? av Linda Petersson
- Vår professionella yrkesroll möter beteendeproblematik av Linda Petersson
- Bryt rutinerna – bli en upptäckare av Mattias Dahlberg
- Lågaffektivt bemötande – metod och förhållningssätt av Johan Sander
Inflytande och delaktighet
- Elevinflytande och delaktighet i klassrummet av Robert Calmstedt
- En liten whiteboard till var och en är bra att ha av Kristin Adegran
- Padlet – ett verktyg som skapar delaktighet av Caroline Åkesson
- Digitala verktyg + statistik = bra matematik av Caroline Åkesson
Inkluderande undervisning
- Autismspektrumstörning flyttar in – i ett vanligt klassrum av Ulrika Lindblom
- Kommunicera gärna, men bra av Mattias Dahlberg
- Orden är nyckeln av Björn Persson
- Extra anpassningar… Något nytt? av Linda Petersson
Kursplaner och likvärdig bedömning
- Måste man sänka sig i sjuan? av Malin Sjöberg
- Teknik – enkla maskiner och rörliga djurmodeller av Hanna Fred Åhlander
Lust och engagemang för att lära
- Lust att lära av Malin Sjöberg
- Nu är det bevisat – humor hjälper vid språkinlärning! av Ulrika Wulffsberg
- Att leka – ett sätt att nå framgång i undervisningen av Annica Eld
- Socio-scientific issues i NO-undervisningen av Cristian Abrahamsson
- Hinken av Malin Sjöberg
- Eleverna engageras när de förstår helheten av Cristian Abrahamsson
- Varför ska jag kunna det här? av Björn Persson
- Lämna klassrummet av Cristian Abrahamsson
- The big challenge av Suzanne Hall
Läsinlärning och språkutveckling
- Läsförståelse, hur får vi tag i den? av Margareta Brönmark
- Stödstrukturer i förskoleklassens läsförståelsearbete av Frida Celander
- Läsförståelse i matematik av Veronica Ranebjer
- Språkutvecklande arbete i förskoleklass av Frida Celander
- Språkutvecklande arbete i ettan av Ulrika Larsson
- Genrepedagogik och räknehändelser av Richard Linde
- Den instruerande genren – ett glas med vatten, tack av Robert Calmstedt
- Att läsa och förstå faktatexter av Margareta Brönmark
- Det språkmedvetna klassrummet av Robert Calmstedt
- Bilderboken och matematiska samtal av Frida Celander
- Dödssynden – att förutspå, ställa frågor och reda ut oklarheter av Lilian Birath
- Att utgå från rubriker och bilder av Veronica Ranebjer
- Ibland blir en lektion mycket bättre än man tänkt! av Veronica Ranebjer
- Vart tog gloslistan vägen? av Linda Sonesson
Metakognition och äga sitt lärande
- Vad är framgång och hur når vi det? av Lilian Birath
- Varför gör vi så här? Att göra forskning och beprövad erfarenhet till en del av undervisningen av Annica Eld
- Hur kan vi arbeta för att elever ska bli ägare av sitt lärande? -utveckla ansvar av Sandra Pilemalm
- Löjligt enkelt! av Lisbeth Bern
- Kan lärarledd undervisning skapa självständiga elever? av Lilian Birath
Planera och strukturera undervisning
- Hur skriver man en användbar och elevnära pedagogisk planering? av Kristina Persson
- Hur skapar vi struktur i elevernas digitala skolvardag? av Linda Sonesson
- Allt är “som vanligt” av Björn Persson
- Hur startar du dina lektioner? av Caroline Åkesson
- Datorerna har landat! av Richard Linde
- Strukturerat arbete och långsiktig planering är för mig A och O av Hanna Fred Åhlander
- Red light, green light, tålamod och turtagning av Ulrika Lindblom
Professionellt lärande
- Vårt professionella lärande fixar vi själv av Lisbeth Bern
- Givande litteraturseminarier – det rullar på! av Kristin Adegran
- Ett år med forskarskolan CSIS av Cristian Abrahamsson
Samverkan och hemmet
- Har föräldramötet i skolan spelat ut sin roll? av Hanna Fred Åhlander
- Meningsfulla läxor? av Ulrika Larsson
Undervisningsmetodik
- Preflight checklist – ökat kollaborativt lärande av Johans Sander
- Snabbkoll i klassrummet av Ulrika Lindblom
- EPA – en struktur för kooperativt lärande av Kristina Persson
- Tanketavla i matematik av Ulrika Larsson
- Skynda långsamt – strategier för att få elever att lösa problem på egen hand av Mattias Dahlberg
- Metoden som gynnar långtidsminnen – spaced learning av Kristin Adegran
- Grammarly – räddaren i nöden för engelskläraren av Suzanne Hall
- En start utan sommarprat av Margareta Brönmark
- Bedömning för lärande av Kristina Persson
- BFL med digitala verktyg av Richard Linde
- Begränsningar som hjälper elever att lyckas av Linda Sonesson
- Effektiva lärstrategier och Quizlet av Ulrika Wulffsberg
Värdegrundsarbete
- Nätmobbningens deus ex machina – värdegrunden av Sandra Pilemalm
- Religionsundervisningens olika dilemma av Annica Eld
Ämnesövergripande arbete
- Tionde ronden av Lisbeth Bern
- Svenska + Scratch = sant av Suzanne Hall
10 reaktioner på ”Förstelärare bloggar höstterminen 2015”
Kommentarer är stängda.