Innehållsförteckning
- 1 Motivation för lärande
- 2 Lärares lärande
- 3 Läsinlärning
- 4 Språkutvecklande arbetssätt
- 5 Aktivera eleverna i undervisning och lärande
- 6 Synliggöra lärandet
- 7 Utveckla förmågor
- 8 De övergripande perspektiven i läroplanen
- 9 Skapa tydliga mottagare
- 10 Utvärdera och planera undervisning
- 11 Klassrumskultur och normer
- 12 Forska som lärare
- 13 Specialundervisning för alla elever
- 14 Återkoppling för lärande
- 15 Översikter
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. Under vårterminen 2015 har våra förstelärare skrivit 74 inlägg.
En ambition i år har varit att avsluta varje blogg med 3-5 diskussionsfrågor så att bloggtexten på ett enkelt sätt ska kunna diskuteras i ett lärlag nära dig.
“Ett stöd för kollegialt lärande”
På denna sida finner du en förteckning över samtliga blogginlägg som publicerats under våren 2015, kategoriserade och sorterade så du hittar ett underlag för just de lärprocesser som pågår på din skola och för att möta just de behov som era elever har.
Motivation för lärande
- Dramaturgi i undervisningen av Mattias Dahlberg
- Förväntningar, beröm och motivation – när fantastiskt bra kan vara riktigt dåligt av Mattias Dahlberg
- Motivation och inställning till lärande av Mattias Dahlberg
- Mikrolektioner ett sätt att öka lärande och lärlusten hos elever av Kristina Persson
Lärares lärande
- Ett pedagogiskt möte med Timperley av Robert Calmstedt
- Kollegialt lärande på Klågerupskolan åk 1-3 av Hanna Fred Åhlander
- Notera – ett sätt att öka kvaliteten av Caroline Åkesson
- Coniuncti forte – tillsammans starka av Veronica Ranebjer
- PISA 2015 och ALLA SKA LYCKAS av Malin Sjöberg
- Lärarens professionalism av Cornelia Falkentoft
- Handledarskap och positiv feedback av Johan Sander
- Att lyckas som lärare av Linda Sonesson
Läsinlärning
- Läsgrupper – stödstruktur för tidig läsinlärning av Ulrika Larsson
- Att arbeta med lässtrategier och äldre elever av Ulrika Wulffsberg
- Att ta emot nya ettor. Både inspirerande och utmanande! Margareta Brönmark
Språkutvecklande arbetssätt
- Vi utvecklar språket genom att lyssna aktivt av Johan Sander
- Stödstruktur och språkutveckling i kursen svenska 2 av Lilian Birath
- Malmö, Svedala – alla behöver genrepedagogik av Robert Calmstedt
- Grodyngel och språkutveckling av Margareta Brönmark
- Att tidigt utveckla begreppslig förmåga i de naturvetenskapliga ämnena av Kristina Persson
- ASL och cirkelmodellen för att utveckla elevernas texter av Margareta Brönmark
- Genrepedagogik och cirkelmodellen – att utmana och stötta av Hanna Fred Åhlander
- Eleverna utvecklar sitt språk i klassdiskussioner av Kristina Persson
- Bockarna Bruse hjälper till av Frida Celander
- Att arbeta med faktatexter av Frida Celander
- Hur långt kan man förenkla kunskapskraven innan de förlorar sin betydelse? av Björn Persson
- Granar, rättegångar och en synagoga, kan det vara språkutveckling? av Lisbeth Bern
Aktivera eleverna i undervisning och lärande
- Om talutrymme och att ge barnen interaktionsmodeller av Hanna Fred Åhlander
- Lärande diskussioner av Björn Persson
- Vygotskij-inte så tokiga tankar! av Veronica Ranebjer
- Kooperativt lärande-struktur för lärprocesser av Veronica Ranebjer
- Samverkansinlärning (SI) Gymnasieelev till gymnasieelev på NFU av Kristin Adegran
Synliggöra lärandet
- VÖL-schema som stöd för att synliggöra lärandet av Ulrika Larsson
- Att hålla en IUP levande… av Richard Linde
- Sokratiska samtal – utvecklar textsamtalet och elevernas tänkande av Frida Celander
- Utmaning öppnar dörrar mellan hem och skola av Linda Sonesson
- Får jag sämre omdöme på den här om jag får hjälp? av Malin Sjöberg
Utveckla förmågor
- Presentera, leda, samtala av Annica Eld
- Fältstudier – ett elevaktivt arbetssätt av Annica Eld
- När problemlösning blir rutinuppgift av Ulrika Larsson
- Skriftlig produktion i pipeline av Ulrika Lindblom
- En gammaldags metod blir som ny – grammatikundervisning av Ulrika Wulffsberg
- Fruktsallad som undervisningsmetod? av Malin Sjöberg
De övergripande perspektiven i läroplanen
- Att undervisa om Förintelsen av Annica Eld
- Normer, jämställdhet och genus av Johan Sander
- Att arbeta med hållbar utveckling av Richard Linde
- Charlie Hebdo och yttrandefrihet – demokratifrågor i klassrummet av Sandra Pilemalm
- Om att undervisa för framtiden – digital metodik och dess möjligheter av Sandra Pilemalm
Skapa tydliga mottagare
- Att skapa mottagare till elevernas arbete av Cristian Abrahamsson
- Att tala inför andra – på riktigt av Lilian Birath
- Att lära av varandra av Linda Sonesson
- Svenska som andraspråk och MiniBladet av Lisbeth Bern
- Mitt i processen – att arbeta med det entreprenöriella lärandet av Richard Linde
- -Välkommen hit, herr Strindberg! av Suzanne Hall
- Speed-dating som redovisningsform av Ulrika Lindblom
- Brevet till mig själv av Suzanne Hall
Utvärdera och planera undervisning
- Utvärdering, bedömning och lärande – allt i ett! av Caroline Åkesson
- F…igen!? av Cornelia Falkentoft
Klassrumskultur och normer
- Vilka normer råder på mina matematiklektioner? av Caroline Åkesson
- Ett inbjudande klassrum – att fånga studieatmosfären av Cornelia Falkentoft
- Våga att våga av Ulrika Lindblom
- Relation för lärande av Lilian Birath
- Pedagog och person, lärare och människa, elev och individ av Björn Persson
- Får man fuska? av Hanna Claesson
Forska som lärare
- Forskarskola för lärare. Vad innebär det? av Cristian Abrahamsson
- Forska som lärare – intryck och avtryck av Cristian Abrahamsson
Specialundervisning för alla elever
- Alternativa verktyg i skolan av Linda Petersson
- Specialundervisning för alla elever av Linda Petersson
- Lyssningsläsning – hur går det? av Linda Petersson
- När tala är silver och tiga är guld av Kristin Adegran
Återkoppling för lärande
- Synligt lärande “Prov” – Hur kan bedömning användas som ett verktyg för inlärning? Av Sandra Pilemalm
- Kamratbedömning – Hur 22 tanter blev bättre krönikörer av Ulrika Wulffsberg
- En minut av mitt jullov av Suzanne Hall
- Dans på svenskan av Lisbeth Bern
7 reaktioner på ”Förstelärare bloggar vårterminen 2015”
Kommentarer är stängda.