Innehållsförteckning
- 1 Motivation
- 2 Språkutvecklande arbetssätt
- 3 Vetenskaplig grund
- 4 Digitalt lärande
- 5 Lärares lärande
- 6 Autentiska lärsituationer
- 7 Utveckla förmågor
- 8 Mindset, grit, lyckas och misslyckas
- 9 Elever i behov av stöd
- 10 Bedömning för lärande
- 11 Läsning
- 12 Ledarskap och klassrumsorganisation
- 13 Matematik
- 14 Likvärdighet
- 15 Värdegrund
- 16 Översikter
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. På denna sida finner du en förteckning över samtliga blogginlägg som publicerats under våren 2017, kategoriserade och sorterade så du hittar ett underlag för just de lärprocesser som pågår på din skola och för att möta just de behov som era elever har.
Motivation
”Hur kan man öva på engelskan samtidigt som man lär sig om omvärlden? Jo, man kan göra ett rollspel om FN. Det gjorde åttorna på Naverlönnskolan och målet med säkerhetsrådets möte var att hitta en lösning på Syrienkonfliken”
– Sydsvenskan
- FN-projekt, ett språk- och kunskapsutvecklande arbete, av Annica Eld
- Skam motiverar, av Magnus Larsson
- Skrivprojekt med skrivglädje, av Sofie Palm
- Värdeskapande undervisning, oftast i små steg, ibland med stora kliv, av Cornelia Falkentoft
- Klassens bibliotek, om textvärldar, motivation och fantasi, av Richard Linde
- Rollspel konfliktlösning – kriget i Syrien, av Sandra Pilemalm
- Att våga släppa taget, av Rickard Hellstrand
- Delaktighet i skolan, av Andreas Ekblad
Språkutvecklande arbetssätt
“- Jag har aldrig blivit så förvånad i hela mitt liv, är början på en av många berättelser som har fängslat eleverna i mitt klassrum. Att med hjälp av berättelsens kraft fånga barn och unga så till den grad att du kan höra en knappnål falla är en härlig känsla.”
– Linda
- Från fakta till fiktion – ett sätt att skapa skrivglädje, av Caroline Åkesson
- Skriva faktatexter, steg för steg och låt det ta tid, av Sofie Palm
- Insändare; att låta elevernas egna tankar bli synliga, av Richard Linde
- Faktatexter och vetenskapliga bilder, av Ulrika Larsson
- Muntlig kommunikation som stöttning för att utveckla elevernas skrivna texter, av Kristina Persson
- Berätta mer, av Linda Sonesson
- Egen produktion – moderna språk stödstrukturer, av Ulrika Wulffsberg
- Tre elever i klassen – vilken lyx, av Kristin Adegran
- Begreppsträning, av Veronica Ranebjer
- Sekvensbilder – informationsklyftor, stöttning och språklig förhandling, av Hanna Fred Åhlander
- I Gibbons fotspår – språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, av Linda Sonesson
- Språket – vårt främsta redskap för lärande, av Mattias Dahlberg
- Stöttning, av Annica Eld
- Svenska språket i alla ämnen, av Mattias Dahlberg
Vetenskaplig grund
“Extra intressant var en föreläsare som gav en mer komplex definition av begreppet motivation snarare som en process i lärandesituationen än ett inre tillstånd. Det ger ett helt annat perspektiv på hur man kan jobba med elevers motivation genom undervisningen istället för att elevens motivation påverkar undervisningens utfall.”
– Cristian
- Forskarkonferens i Trondheim, av Cristian Abrahamsson
- Science in Bristol (+några spännande länkar), av Cristian Abrahamsson
- Konferens, vänligt intresse och knivskarp kritik, av Cristian Abrahamsson
Digitalt lärande
“Världens största mässa för utbildning och teknologi. Min första tanke var; vad gör jag här? För mig var det överväldigande och inte odelat positivt att kliva ut på mässgolvet på Excel arena i London. ”
– Lilian
- Programmera i Scratch, av Richard Linde
- Tjuvstart på den nya läroplanens innehåll – programmering, av Veronica Ranebjer
- Stärka elevernas digitala kompetens, av Andreas Ekblad
- En skeptiker på BETT, av Lilian Birath
Lärares lärande
“När jag började jobba på Kyrkskolan i Svedala för två och ett halvt år sedan hade jag förmånen att delta i ett internat i Höllviken med mina nya kollegor där delaktighet och meningsskapande var ledorden. Vi jobbade bland annat med att bli medvetna om grupprocessens olika delar. De nya arbetslagen fick tid att jobba ihop sig genom att sätta upp gemensamma spelregler för terminens arbete. Detta var ett fantastiskt sätt att komma in i arbetet som nyanställd.”
– Anki
- Tid för reflektion – vad har jag lärt mig under läsåret, av Cornelia Falkentoft
- 1000 etiska ställningstaganden om dagen, av Anki Samuelsson
- Har du koll på tiden? av Caroline Åkesson
- Vad är viktigast: att jag lär känna eleverna eller mig själv? av Cornelia Falkentoft
- Vägen mot kollegialt lärande, av Björn Persson
- Lektionsobservationer – vägen mot kollegialt lärande del 2, av Björn Persson
- Hen har det! av Malin Sjöberg
- Reflektioner Fördel kvinna – den tysta utbildningsrevolutionen, av Ulrika Wulffsberg
- En lärares bikt, av Joakim Nilsson
Autentiska lärsituationer
”Jag tycker att engagemanget blir bättre. Eftersom att om man vet att någon annan ska se det som man har gjort så vill man ju att den ska tycka att det man gjort är bra och då kanske man jobbar bättre. Så därför tycker jag att ens engagemang blir bättre.”
– Elev på Naverlönnskolan
- Delaktiga elever – 5 tips på saker som fungerar, av Cristian Abrahamsson
- Tänk om! Draknästet, av Malin Sjöberg
- Bygga broar för framtiden, av Anki Samuelsson
- Engagemang genom värdeskapande eller kreativitet, av Rickard Hellstrand
- Autentiska lärsituationer skapar lustfylld språkutveckling, av Anki Samuelson
- Skriva i Wikipedia istället för att ha prov – är det görligt? av Kristin Adegran
- Historia – från vikingatiden till mig? av Robert Calmstedt
- The eye of the wave… ett socialt experiment i klassrummet, av Magnus Larsson
Utveckla förmågor
“En övning var att under en minut prata om något som eleverna tyckte om, ett känt ämne för eleven som kunde handla om vad som helst t.ex. en favoritlåt, favoritartist etc. Tanken var att de skulle bli bekväma med att prata inför varandra och öva på att hålla en kortare redovisning.”
– Robert
- Matematik – något för alla, av Veronica Ranebjer
- Konsten att kunna återberätta, av Robert Calmstedt
- Att träna eleverna i förmågan att föra välutvecklade resonemang, av Kristina Persson
- Tekniksamtal, av Malin Sjöberg
Mindset, grit, lyckas och misslyckas
“Här nedan följer ett exempel på hur mitt handlande under en lektion fick förödande konsekvenser för en av mina elever. I detta inlägg är det en modifierad historia, en påhittad elev med påhittade svårigheter. Dock en verklighetstrogen situation men inte den som hände på riktigt. Jag vill trots det belysa hur mina handlingar, min stress och oförmåga satte min elev i problem. En elev som behövde mig allra mest. Den eleven svek jag.”
– Johan
- En modifierad historia – om tillrättavisningar, utskällningar och straff, av Johan Sander
- Jävlar anamma! Det som får oss att röra oss framåt, av Mattias Dahlberg
- Att få eleverna att vara bekväma i det obekväma, av Stina Landén
- Hur tänker du? Om mindset, av Rickard Hellstrand
- Barn lär sig av att lyckas, inte av att misslyckas, av Johan Sander
- Men tänk om det blir fel Bengt, av Bengt Christensson
- Öka och stärka elevernas uthållighet, av Gustav Björk
- Utmana elever, av Margareta Brönmark
Elever i behov av stöd
“Vad är språklig sårbarhet? Mycket kortfattat är det som det låter, att en elev blir sårbar på grund av språkliga svårigheter. Det kan vara på grund av diagnosen språkstörning (en term som ibland är laddad eftersom ordet kan ha en negativ klang hos somliga), på grund av att man hunnit lära sig undervisningsspråket eller att man av olika skäl har ett litet ordförråd.”
– Ulrika
- Hur stödjer vi elever med avkodningssvårigheter, av Margareta Brönmark
- Hur stöttar vi elever med talrädsla, av Lilian Birath
- Vi behövde ett alternativ, av Håkan Andersson
- Translanguaging – viktig del i ett flerspråkigt klassrum, av Malin Andersen
- Kollegiala reflektioner om språklig sårbarhet, av Ulrika Wulff
- Inkluderingens dilemma, av Håkan Andersson
Bedömning för lärande
“Att lära är att utmana sig själv mot andras tankar och kunskaper. Ja, det låter klokt, men är det alltid så lätt? Jag upplevde att mina elever ansåg att det var fusk att hjälpa varandra.”
– Margareta
- BFL i årskurs 1 – en bra idé? av Joakim Nilsson
- Ger elevledda utvecklingssamtal högre måluppfyllelse, av Ulrika Larsson
- Fullt fokus under varje sekund, av Joakim Nilsson
- Med koll på lärandemål, av Bengt Christensson
- Feedback genom att lyssna, kan det vara så enkelt, av Caroline Åkesson
- Är det inte fusk? av Margareta Brönmark
- Ett litet BFL-experiment, av Joakim Nilsson
- Den flerstämmiga undervisningsmiljön, av Annica Eld
Läsning
“Hur ofta undervisar vi om olika faktatexter, låter barnen låna faktaböcker på bibblan till tyst läsning, har en faktabok som högläsningsbok, läsläxa eller gör författarporträtt om sakprosaförfattare?”
– Hanna
- Redskap för att läsa faktatexter, av Hanna Fred Åhlander
- Likes och dislikes, tjugo år med Chambers, av Linda Sonesson
Ledarskap och klassrumsorganisation
“Jag har alltid sett mig själv som en lite busig lärare. En lärare som gjorde det oväntade, som hade en lite rebellisk attityd i min undervisning. Jag älskade att undervisa i ett kreativt kaos där man alltid kunde förvänta det oväntade. Det var väldigt kul att undervisa på det sättet, men det fungerar inte med mina nuvarande elever. Det har inte fungerat för mig att undervisa på det sättet på flera år.”
– Björn
- Ärtpåsar skapar studiero, av Stina Landén
- Ledarskap en förutsättning för lärande, av Johan Sander
- Vägen tillbaka till skolan, av Håkan Andersson
- Klassrummet speglar min vision och min undervisning, av Hanna Fred Åhlander
- Förtroendefulla relationer och tydligt ledarskap på samma gång, av Sofie Palm
- Trygghet, stabilitet och meningsfullhet i en kaotisk tillvaro, av Björn Persson
Matematik
“Mina erfarenheter är att det matematiska samtalet i klassrummet är grundläggande för att undervisningen ska vara effektiv och för att eleverna ska få en matematisk förståelse.”
– Gustav
- Goda förutsättningar för framgångsrik matematikundervisning, av Gustav Björk
- Matematikundervisning – under uppbyggnad, av Robert Calmstedt
- Vi repeterar likhetstecknets betydelse, av Ulrika Larsson
- Multiplikationstabellerna, av Andreas Ekblad
- Språkutvecklande matematik, av Gustav Björk
Likvärdighet
“Jag har ett kluvet förhållande till de nationella proven. Å ena sidan uppskattar jag det underlag för bedömning och betygsättning som proven ger å andra sidan är jag tveksam till den ökade arbetsbelastningen och stressen som proven orsakar.”
– Lilian
- Likvärdigt, effektivt och rättssäkert, av Lilian Birath
- Läxor – mina tankar med fokus på hur och inte om, av Kristina Persson
Värdegrund
“Tanken är att tryggheten ökar ju fler barn och vuxna eleverna känner på skolan. De äldre eleverna är inte så skrämmande för en yngre elev när de väl känner varandra. Dessutom är det lättare för eleverna att be någon annan vuxen på skolan om hjälp när man har fått en relation.”
– Stina
- Marbäckskampen – värdegrundsarbetets grande finale, av Stina Landén
- The eye of the wave – hur långt vågar man gå? av Magnus Larsson
- Gruppens kraft, av Sandra Pilemalm
- Genus och jämställdhet – tankar ur ett klassrumsperspektiv, av Bengt Christensson
———————-
7 reaktioner på ”Förstelärare bloggar vårterminen 2017”
Kommentarer är stängda.