Innehållsförteckning
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare och deras tankar och reflektioner om utbildning och undervisning. På denna sida finner du en förteckning över samtliga blogginlägg som publicerats under våren 2018, sorterade efter skola och tema.
Baraskolan
Under våren har tre förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Baraskolan: Caroline Åkesson, Rickard Linde och Ulrika Larsson.
“Att lyssna, fördela ordet och låta alla elever komma till tals är en av lärarens uppgifter. Men att ta till vara på lektionstiden och hålla fokus på ämnet är också en lärares uppgift. På ett bra och respektfullt sätt gäller det att hitta en balans däremellan. Det är också ur en demokratisk synvinkel viktigt att vara medveten om vilka som alltid pratar och vilka som sällan gör det. Vad sägs? Och hur lyssnar man till varandra?”
– ur “Fördela ordet och begränsa samtalen” av Caroline Åkesson
Relationsbygge
- Utvärdering och vikten av relationer – ansvar, studiero, samarbete, relationer
Aktivera alla
- Fördela ordet och begränsa samtalen – aktivera alla, samtal, taltid
- Vi skapar förförståelse för programmering i åk 3 – aktivera eleverna, förmågor, planering, problemlösning
- Aktivera eleverna som resurser för varandra – aktivera eleverna, lärresurser för varandra, språkutvecklande arbetssätt, struktur
Innehåll och metod
- Multimodala texter om myter – multimodalitet
- Vinsterna med att rita en rolig seriefigur! – finmotorik, läsning
- Matteprat – utmanar elevernas föreställningar om olika begrepp – begrepp, concept cartoons, kritiska aspekter
- Hur vi tränar olika förmågor i läsgruppsredovisningen – elevinflytande, förmågor, läsförståelse
Foto: Richard Lindes “Vinsterna med att rita en rolig seriefigur”
Klågerupskolan
Under våren har fem förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Klågerupskolan: Bengt Christensson, Cristian Abrahamsson, Hanna Fred Åhlander, Magnus Larsson och Malin Sjöberg.
“Jag ler när jag ser denna gula lapp. Nog avviker den från det övriga på skrivbordet. Två bokstäver och några siffror. En tävling mellan elev och lärare i vem som har lägst puls efter svensklektionerna i nian. Lägst av tio vinner./—/ Denna lapp får symbolisera ett av många relationsbyggen med elever som vi lärare gör varje dag.”
– ur “På mitt skrivbord” av Magnus Larsson
Läsår och bokslut
- På mitt skrivbord – reflektion
- Att dokumentera systematiskt – bedömning, betyg, dokumentation, struktur
Engagemang
- En skola skapar sig profil – från vision till verklighet – ansvar, engagemang, entreprenöriellt lärande
- Jag är villig att sätta fyr på mig själv för att ni ska tycka om mig – engagemang, värdegrund, motivation
- (H)järnkoll – lärstrategier, motivation
Processtänk och undersökande arbetssätt
- Ön – naturvetenskap på liv och död – delaktighet, engagemang, storytelling, undersökande arbetssätt
- Pröva och ompröva – vikten av processinriktat arbete i teknik – förmågor, problemlösning, synliggöra lärandet
Lärresurser för varandra
- Kamratrespons – att våga vara kritisk och att vilja tro det bästa – aktivera eleverna, engagemang, kamratbedömning, lärresurser för varandra
- Stationsmatte – ett sätt att differentiera din undervisning – aktivera eleverna, ansvar, engagemang, grupparbete, lärresurser för varandra, struktur, språkutvecklande arbetssätt, matematik
- Stafettmatte – engagemang, lärresurser för varandra, problemlösning
Begrepp
- Landet Matematica – en språkutvecklande häxkittel – aktivera eleverna, cirkelmodellen, drama, engagemang, genrepedagogik, språkutvecklande arbetssätt
- Avrunda på ett ungefär – concept cartoons, begrepp, kritiska aspekter
Bemötande
- Vårt, elevernas eller kan vi kanske skylla på samhället? –
ansvar, bemötande, engagemang, lärares lärande - Logiskt tänkande – hur svårt kan det vara? – bemötande, engagemang, synliggöra lärandet
Skolutveckling
- Ska alla bli programmerare nu eller? – digitalisering, IKT-verktyg, programmering, skolutveckling

Kyrkskolan
Under våren har tre förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Kyrkskolan: Anki Samuelson, Åsa Nykvist och Veronica Ranebjer.
“Att arbeta normkritiskt innebär att du själv som lärare blir medveten om hur du återskapar normer genom ditt tal, dina perspektiv, vilka som synliggörs i undervisningen, de frågor du väljer att lyfta fram, vilken stämning som råder i klassrummet . Det innebär också att granska material och metoder. Optimalt är att synliggöra och analysera normer och dess konsekvenser tillsammans med eleverna.”
– ur “Att göra det osynliga synligt” av Anki Samuelson
Normer och värden
- Att göra det osynliga synligt – förmågor, klassrumsklimat, värdegrund
- Att ha huvudrollen i sitt eget liv – ämnesövergripande, värdegrund
IKT och digitalisering
- Teknikens under i skolan – förmågor, IKT-verktyg, lärresurser för varandra
- Att programmera egna spel – så mycket mer – aktivera eleverna, engagemang, kamratbedömning
- Programmering – ett steg i rätt riktning mot proaktiva medborgare – aktivera eleverna, ansvar, engagemang, programmering
Utmana och aktivera eleverna
- Vilken katastrof! – aktivera eleverna, elevinflytande, kommunikation, synligt lärande
- Dessa fantastiska förmågor! – engagemang, förmågor, förtroendefulla relationer, språkutvecklande arbetssätt
- Att våga ge utmanande uppgifter som kräver tid och tankeverksamhet – bemötande, engagemang, muntlig interaktion
- Att låta unga leda lärande – ämnesövergripande, normer och värden, ledarskap

Marbäcksskolan
Under våren har fem förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Marbäcksskolan: Frida Celander, Gustav Björk, Kristina Persson, Margareta Brönmark och Sofie Palm.
“De elever jag ibland uppfattar som omotiverade för sina arbetsuppgifter arbetar intensivt och vill gärna komma längre upp i matrisens nivåer. När arbetsuppgiften är klar ber de mig att göra en bedömning och ge respons på vad de kan förbättra vid nästa tillfälle, det har jag sällan upplevt att samtliga elever i årskurs tre har bett mig om.”
– ur “Förstår eleverna målet med undervisningen” av Margareta Brönmark
Strategier och stödstrukturer
- Berättelseansiktet som stöd för textsamtal och textskapande – cirkelmodellen, genrepedagogik, läsförståelse, språkutvecklande arbetssätt
- Anpassa undervisningen – kommunikation, motivation, stödstrukturer
- Bildstöd får elever engagerade i ny text – aktivera eleverna, läsförståelse, lässtrategier, språkutvecklande arbetssätt
- Problemlösningsstrategier – matematik, problemlösning
- Skriva dikter med sinnesschema – cirkelmodellen, genrepedagogik, planering, struktur
Engagemang
- Kreativ teknik – engagemang, kreativitet, motivation, synliggör lärandet
- Starta upp ett arbetsområde så nyfikenheten väcks! – aktivera eleverna, engagemang, motivation
- Träna uthållighet – aktivera eleverna, kommunikation
- Bedömningsmatris stärker elevernas prestationer – ägare av sin lärprocess, återkoppling, bedömning, tydliga mål
- Förstår eleverna målet med undervisningen? – ägare av sin lärprocess, aktivera eleverna, engagemang, kamratbedömning, stödstrukturer, tydliga mål
- Bedömning under en svensklektion – bedömning, kamratbedömning, lärresurser för varandra, läsning, synliggöra lärandet
Tydliga mål och synligt lärande

- Bedömningsmatris stärker elevernas prestationer – ägare av sin lärprocess, återkoppling, bedömning, tydliga mål
- Förstår eleverna målet med undervisningen? – ägare av sin lärprocess, aktivera eleverna, engagemang, kamratbedömning, stödstrukturer, tydliga mål
- Bedömning under en svensklektion – bedömning, kamratbedömning, lärresurser för varandra, läsning, synliggöra lärandet
Aktivera eleverna
- Aktiva elever – aktivera eleverna, begrepp, elevinflytande, förmågor, lärresurser för varandra, motivation
- Språket utvecklar matematiken – aktivera eleverna, förmågor, språkutvecklande arbetssätt, tydliga mål
Under våren har tre förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Naverlönnskolan: Cornelia Falkentoft, Rickard Hellstrand och Sandra Pilemalm.
“Sättet jag arbetat med nätprojekten och nätet i den vardagliga undervisningen faller in under socialt entreprenörskap. De pedagogiska vinsterna handlar om att elevernas motivation och engagemang höjs. De känner att lärandet är till nytta för någon annan och då blir det lättare och mer intressant att lära sig något nytt. Min erfarenhet är att om eleverna upplever att deras arbeten är värdefulla för någon annan så inte bara höjs deras engagemang utan också deras resultat.”
– ur “Involve me and I learn” av Sandra Pilemalm
Trygghet, bekvämlighet och att våga
- Prov och test – elevens ”vän eller pest”? – läxa, prov, test
- Att stämma upp i klassrummet – ägare av sin lärprocess, aktivera eleverna, engagemang, motivation, förmågor, synliggöra lärandet
En inkluderande pedagogisk lärmiljö
- Att förekomma eleverna redan i planeringen – inkludering – förmågor, planering, stödstrukturer
- Kollegiala diskussioner kring utveckling av pedagogisk lärmiljö #mindthegap – pedagogisk lärmiljö, vetenskaplig grund
- Differentierad undervisning med ord och begrepp som utgångspunkt – begreppsmallar
Iväg från, efter eller utanför skolan
- Spol-18+exel=WOW! – språkolympiad
- Lovskola – Vilken insats ger bäst avkastning??? – engagemang, framgångsfaktorer, planering, struktur
- “Involve me and I learn” – erfarenhet, motivation
- Eine erlebnisreise – en upplevelseresa – språkval, internationella kontakter

Nils Fredriksson Utbildning
Under våren har tre förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Nils Fredriksson Utbildning: Björn Persson, Kristin Adegran och Lilian Birath.
“Vi planerade så att det som ska observeras avtalas i förväg med den kollega som ska utföra observationen. Vi bestämde även i förväg hur observationen skulle dokumenteras och återkopplas. /–/ Efter genomförd observation sker en återkoppling där den observerade för anteckningar som sedan sammanställs och kopplas samman med en analys av hur det som framkom av observationen kan användas för att utveckla undervisningen.”
– ur “Lektionsobservationer och kollegialt lärande” av Lilian Birath
Undervisning
- Att arbeta med ideologier på introduktions-programmen – bedömning, kursplan
- Att göra en vetenskaplig poster – kommunikation, redovisa
- Att ge förutsättningar för läslust – boksamtal, skönlitteratur, läslust
- Matematik och samhällskunskap – synergieffekter med effektiv ränta – exempel, vardagsnära
Betyg och bedömning
- Person eller resultat? Betygssättningens baksida – betyg
- Nationella prov – en möjlighet till fortbildning och kollegialt lärande, om det vill säg väl – bedömning, digitalisering, extern rättning, förtroendefulla relationer, nationella prov
Samverkansinlärning
- Great minds don´t think alike – they think together! – kollegialt lärande, lärresurser för varandra, stödstrukturer, supplemental instruction
- Instryck från 10th International Conference on supplemental instruction, Seattle – kollegialt lärande, ökad måluppfyllelse, supplemental instruction
Kollegialt lärande
- Lektionsobservationer och kollegialt lärande – kollegialt lärande, lektionsobservation, motivation
Roslättskolan
Håll utkik efter höstterminens inlägg! Läs tidigare inlägg från Roslättskolan här.
Röda skolan
Under våren har fyra förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Röda skolan: Andreas Ekblad, Joakim Nilsson, Johan Sander och Stina Landén.
“Till hösten kommer Röda skolan att flytta in i nybyggda Aggarpsskolan. Vi är väl medvetna om att nya fina lokaler inte räcker för att få en bra och välfungerande skola. Vi behöver ett gott klimat, ett varmt och professionellt pedagogiskt bemötande och främjande lärmiljöer. Arbetet med att få till allt detta är redan i full gång och studiedagens arbete kring lärmiljöer är en del av det.”
– ur “Olika är normen! Att skapa en inkluderande lärmiljö” av Stina Landén
Lärares reflektioner
Pedagogisk lärmiljö
- Autism och ADHD – Tydliggörande pedagogik – ADHD, autism, inkludering, tydliggörande pedagogik, visuellt stöd
- Spara på orden för en inkluderande studiemiljö! – ADHD, autism, inkludering, NPF, nyanlända
- Lågaffektivt bemötande – Vilse i klassrummet – humanistiskt förhållningssätt, problemskapande beteende
- Träna, träna, träna och träna ännu mer! – struktur, studieteknik
- Olika är normen! Att skapa en inkluderande lärmiljö – inkludering, klassrumsklimat, särskild anpassning
- Lågaffektivt bemötande – en serie i två delar (del 1) – lågaffektivt förhållningssätt, ledarskap i klassrummet, problemskapande beteende
- Lågaffektivt bemötande – det som är bra för någon är oftast bäst för alla (del 2)- alla ska lyckas, extra anpassningar, praktiskt förhållningssätt
Innehåll och förmågor
- Programmering 2.0 – digitala lärresurser och verktyg, micro:bit, scratc
- Öppna dörren till litteraturens värld! läsning, inspirera, läslust
- Davsti production inspirerar till filmskapande – aktivera eleverna, engagemang, filmredigering
Spångholmsskolan
Under våren har tre förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Spångholmskolan: Annica Eld, Linda Sonesson och Mattias Dahlberg.
“I skrivande stund håller jag och mina kollegor utifrån enkätsvar och diskussioner på att formulera mål och hitta vägar fram till att lyckas med att eleverna i olika situationer ska större ansvar för sin undervisning. Jag tycker att vi vi har en bra grund att stå på genom att vi formulerat ett utvecklingsområde och ställt frågor till eleverna. Det är bra att kunna falla tillbaka på och hänvisa till när vi testar oss fram i undervisningssituationen.”
– ur “Elevernas eget ansvarstagande – vårt ansvar” av Mattias Dahlberg
Multimodalitet, bildstöd och vidgat textbegrepp
- Utveckla elevernas multilitteracitet genom det vidgade textbegreppet – vidgade textbegreppet, litteracitet
- Glöm inte bort de visuella inslagen! – läsförståelse, lässtrategier, multimodalitet, stöttning, synligt lärande, visualiseringar
- Bilder som förtydligar instruktioner – ägare av sin lärprocess, aktivera eleverna, elevinflytande
Ämnesintegrerat arbete
- Historia, samhällskunskap och svenska möts i arbetsområdet – ämnesintegrerande, uppgifter utan tak
Kollegialt lärande
- Under luppen – att lära av och i sin egen vardag – didaktisk analys, dubbellogg, kollegialt lärande, lärares lärande, lärarstudenter
- Elevernas eget ansvarstagande – vårt ansvar – ägare av sin lärprocess, elevinflytande, engagemang, kollegialt lärande
Tydliga förväntningar
- Att synliggöra vad som förväntas – matriser, modella
Normer och värden
- Normer och värderingar, åsikter och sanningar… – källkritik,
Fysisk aktivitet och social samvaro
- Dags för fredagsfys! – aktivera eleverna

5 reaktioner på ”Förstelärare bloggar vårterminen 2018”
Kommentarer är stängda.