Innehållsförteckning
Sex strategier för inkludering
- Anpassning av instruktioner utifrån varje elevs behov.
- Användning av tydliga ramar i klassrummet i form av a. grundregler (till exempel skyldighet att lyssna med respekt på andras åsikter), b. tydliga dagsplaneringar, c. omedelbart agerande vid problem.
- Användning av gruppaktiviteter för såväl sociala processer som lärandeprocesser.
- Etablering av föräldramedverkan med täta kontakter.
- Betoning av samtal och diskussioner i ämnena tillsammans med gemensam problemlösning.
- Användning av ett respektfullt bemötande av eleverna så att de aldrig riskerar att tappa ansiktet tillsammans med användning av positiv feedback.
Thornburgs lärandesituationer
Helena Wallberg skriver på sin blogg Det inkluderande klassrummet om hur vi kan arbeta inkluderande i undervisningen. På bloggen presenteras David Thornburgs olika lärandesituationer: watering hole, mountain top, sand pit, cave, campfire, som kan fungera som ett stöd för att organisera lektionerna så att aktiviterna passar alla någon gång och på något sätt.
Campfire (lägerelden) |
En lärandesituation där ni kan diskutera hur kvalitet kan nås på bästa sätt, ge varandra tips. |
Watering hole (vattenhålet) |
En lärandesituation där ni kan ge och ta respons och idéer. |
Sand pit (sandlådan) |
En lärandesituation där ni kan experimentera själva eller med andra t.ex pröva idéer eller informationssök hej vilt! |
Cave (grottan) |
En lärandesituation för eget arbete – självständigt tankearbete och produktion. |
Mountain top (bergstoppen) |
En lärandesituation där ni kan visa upp vad ni gjort. |
Läs vidare om hur Helena tänker kring arbetet med Thornburgs lärsituationer.
Helena Wallberg skriver också om sju steg som du kan använda för att närma dig inkluderande planering:
- Var tydlig med varför uppgiften ska göras.
- Ge instruktionerna på flera sätt.
- Ge möjlighet att uttrycka kunskaperna på flera sätt, redan i instruktionerna.
- Visa exempel på hur du tänker dig att uppgiften kan se ut.
- Gör uppgiften i sin helhet eller i delar tillsammans först innan du låter eleverna jobba individuellt.
- Planera in regelbundna feedback-loopar i processen.
- Planera in återkommande reflektionsloggar och exit tickets för att lättare skapa dialog och följa elevens process.
Jag har exempel på hur uppgiften kan lösas att visa eleverna. | |
Jag har förutom en längre instruktion en checklista som eleverna kan bocka av. | |
Jag har planerat för hur jag kan ha en dialog med eleverna, både muntligt och skriftligt. | |
Jag har planerat för hur jag kan ge feedback ofta. |
Förstelärare bloggar om inkludering och bemötande
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. Nedan finner du några av de inlägg som handlat om att inkludering och bemötande. Varje blogg avslutas med 3-5 diskussionsfrågor så att bloggtexten på ett enkelt sätt ska kunna diskuteras i ett lärlag nära dig.
Arbeta med normer i en grupp
- När normen är varje man för sig själv av Malin Sjöberg
- Att orka skriva av Malin Sjöberg
- Normer, jämställdhet och genus av Johan Sander
- Vilka normer råder på mina matematiklektioner? av Caroline Åkesson
- Skolan är något för dig, av Joakim Nilsson
Att skapa trygghet och tilltro
- Ett inbjudande klassrum – att fånga studieatmosfären av Cornelia Falkentoft
- Våga att våga av Ulrika Lindblom
- Relation för lärande av Lilian Birath
- Pedagog och person, lärare och människa, elev och individ av Björn Persson
- Är jag en viktig vuxen? av Linda Petersson
- En hanterbar skoldag, av Håkan Andersson
- Elevinflytande och delaktighet i klassrummet av Robert Calmstedt
Undervisning tillgänglig för alla
- Alternativa verktyg i skolan av Linda Petersson
- Specialundervisning för alla elever av Linda Petersson
- Lyssningsläsning – hur går det? av Linda Petersson
- När tala är silver och tiga är guld av Kristin Adegran
- Autismspektrumstörning flyttar in – i ett vanligt klassrum av Ulrika Lindblom
- Extra anpassningar… Något nytt? av Linda Petersson
- Klassrummet som den tredje pedagogen, av Mattias Dahlberg
- Inkluderande undervisning, av Gustav Björk
- Organiserade rastaktiviteter, av Stina Landén
- TAKK – varför det? av Hanna Fred Åhlander
- Lathund för att förstå – hjälp till självhjälp, av Veronica Ranebjer
- En inkluderande lektion – en lektion där alla mår bra, av Sofie Palm
Bemöta beteenden som skapar problem
- Vår professionella yrkesroll möter beteendeproblematik av Linda Petersson
- Lågaffektivt bemötande – metod och förhållningssätt av Johan Sander
- Fast du inte lyssnar vet jag att du hör ändå, av Johan Sander
- En resa mot trivsel och lärande, av Joakim Nilsson
- På spaning med Dr. Ross W Greene – Collaborative problem solving, av Johan Sander
- The do’s and don’ts of teachers life, av Johan Sander