“Jag förstår och då lär jag mig”

– en studie om användandet av spelfilm i undervisningen om Förintelsen

Under våren har jag gått en kurs i Historiografi, exkursionspedagogik och förintelsens minnesplatser, i regi av Göteborgs universitet och Forum för levande historia.

 En av utgångspunkterna i kursen är att skapa historiografiska redskap för att kunna öka barns och ungas medvetenhet och förståelse av historien och av sin egen samtid då det handlar om att möta rasistiska, antisemitiska och historierevisionistiska uttryck. Centralt i kursen är också att kritiskt studera frågor som rör demokrati, tolerans, antisemitism, extremism och rasism. 

Annica Eld, lärare på Spångholmsskolan

 Den slutliga uppgiften inom kursen var att genomföra en studie och skriva en rapport kring denna. Jag valde att studera användandet av spelfilm i undervisningen kopplat till Förintelsen med syfte att undersöka  vilka spelfilmer som används  och varför. Studien har gett mig ny kunskap som jag tänker använda för att utveckla min egen undervisning när jag använder spelfilm, kunskap jag gärna vill dela med mig av. Kanske kan även du använda rapporten till att utveckla din undervisning eller så kan den bidra till intressanta diskussioner  om filmvisning inom historieämnet på din skola. Håll till godo!

Klicka på länken för att läsa studien om Spelfilm i undervisningen

Annica Eld

Share Button