Skolan ska kännetecknas av en demokratisk gemenskap, där alla elever är delaktiga, en miljö där elever har möjlighet att utvecklas och lära sig och där olikheter ses som en tillgång. Sverige har dessutom skrivit på internationella styrdokument där vi förbinder oss att verka för utvecklingen av en inkluderande skola. Inkludering har varit ett ledord i kommunen sedan 2007 och innebär att ha utgångspunkten att alla barn kan fungera och utvecklas i skolan och nå alla mål, och att det är skolans uppgift att se till att de gör det. Alla barn har rätt till en bra skolgång, oavsett vad de kan ha för slags bekymmer. När det uppstår problem är det vi som organisation, och inte barnet, som ska ställa oss frågan om på vilket sätt vi måste förändras. Ett inkluderande synsätt gagnar hela skolmiljön. Inkludering behöver inte handla om att alla barn befinner sig i en specifik klass och i samma klassrum hela tiden, utan att alla barn och elever ska känna tillhörighet och att man ingår i ett sammanhang. Det inkluderande synsättet handlar om att skapa goda lärmiljöer som erbjuder möjligheter för lärande genom att möta, stödja och utmana alla elever i deras lust att lära. Läs Skolverkets – Forskning för klassrummet, kapitel 5, om Inkluderande arbetssätt Titta på filmen och diskutera sedan frågorna. Diskussion Planera Planera upp en lektion utifrån den checklista som ni tagit fram. Under genomförandet av lektionen ska ni göra noteringar. Fokus ska ligga på effekterna som ni kan se av era anpassningar. Ni kan också välja att låta situationen avgöra vad ni noterar. Efter lektionen skriver du kortfattat ner dina noteringar. Ta med anteckningarna till nästa gemensamma träff. Ett alternativ till att göra noteringar på en egen lektion är att besöka och notera under en kollegas lektion eller att be ett par elever vara ”observatörer” och hjälpa dig att göra noteringar. Det är naturligtvis lättare att iaktta och notera under en lektion där man inte själv är aktiv. Genomför lektionen och notera enligt era diskussioner. Diskutera, förutom det ni själva har noterat Sammanfatta Diskutera de viktigaste erfarenheterna ni gjorde under denna del och gör en kort sammanfattning.
– Kerstin Göransson, ur artikel Inkluderande skola, Skolverket.se
Läs MåliMuns Vem planerar du för?
Läs Specialpedagogens – Generellt åtgärdsprogram för lärare som vill arbeta inkluderande och bejaka lustfyllt lärande
“Ett inkluderande synsätt på undervisning” KvUtiS
Moment A - individuell förberedelse
Moment B - kollegialt arbete
Moment C - aktivitet
Moment D - gemensam uppföljning