Återkoppling på prestationer är en av de mest kraftfulla påverkansfaktorerna. Enligt Hattie kommer den viktigaste återkopplingen från eleven till läraren (och inte från läraren till eleven!) och bidrar till att synkronisera undervisning och lärande, men det vi ska titta på inom detta lärområde handlar om återkopplingen till eleven. Tre frågor bör vara vägledande när det gäller återkoppling enligt Hattie: Vart är jag på väg? (Feed Up) Hur går det för mig? (Feed Back) Vad är nästa steg? (Feed Forward). Hattie påtalar att det är viktigt att både lärare och elever ställer sig dessa frågor.
Effektiv återkoppling kommer “i rätt tid” och upplevs av eleverna vara “bara till mig” och “just vad jag behöver för att få hjälp att gå vidare”. I några studier har man kommit fram till att det inte alltid blir så. Carless (2006) kom fram till att merparten av den återkoppling lärare ger vänder sig till hela klassen och det mesta av den tas inte emot av någon elev – eftersom ingen enskild elev tror att den gäller honom eller henne. Lärare anser att deras återkoppling är betydligt mer värdefull än vad eleverna gör, elever kan uppleva återkoppling förvirrande, ickemotiverad och inte förståelig. Ett annat fall kan vara när elever tror att de har förstått lärarens återkoppling när de inte har det. Då blir det svårt att tillämpa den i sin inlärning. – Christel Jansson
Läs Skolverkets – Återkoppling vanligt men stödjer inte alltid lärandet
Titta på Feedback, feedup, feedforward (54:13)
Titta på filmen och diskutera sedan frågorna.
Diskussion
- Hur arbetar ni med den återkoppling som ni ger till era elever?
- På vilka sätt säkerställer ni att elevernas återkoppling på undervisningen tas tillvara och att återkopplingen blir ömsesidig?
- Om bedömningen ska stödja lärandet bör uppgifter konstrueras som visar var eleverna befinner sig i sin kunskapsutveckling. I vilken omfattning genomsyrar denna princip er planering?
- Hur kan vi arbeta för att aktivera eleverna i undervisningen?
- Jämför och diskutera erfarenheter av hur elever tar emot återkoppling i olika sammanhang.
- Hur kan vi arbeta med återkoppling som sker direkt i undervisning?
- Hur kan återkoppling användas för att utmana elever att ta större ansvar?
- Hur kan ni använda lektionens avslutning för att sammanfatta lektionsinnehållet, anknyta till nästa lektion eller anknyta till något annat relevant sammanhang
Planera
Under en egen lektion ska ni göra noteringar. Fokus ska ligga på den återkoppling som eleverna får av dig eller av sina kamrater. Ni kan också välja att låta situationen avgöra vad ni noterar.
- Följer du upp hur eleverna arbetar med olika uppgifter och ger eleverna konstruktiv och uppgiftsorienterad feedback?
- Använder du arbetsmetoder där elevernas arbeten redovisas och bearbetas vidare vid behov?
- Ger du eleverna återkoppling om vad de behöver utveckla och hur de kan gå tillväga för att uppfylla kunskapskraven?
- Samtalar du med eleverna, eller låter eleverna samtala, om vad som lärts i undervisningen?
- Samtalar du med eleverna, eller låter eleverna samtala, om arbetsprocesserna?
- Låter du eleverna utvärdera lektionens innehåll och form?
- Låter du eleverna få träning i att själva reflektera över och utvärdera sitt lärande?
- Låter du eleverna få arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra?
- Skapar du variation och balans mellan lärarledda genomgångar och elevaktivitet?
Efter lektionen skriver du kortfattat ner dina noteringar. Ta med anteckningarna till nästa gemensamma träff.
Ett alternativ till att göra noteringar på en egen lektion är att besöka och notera under en kollegas lektion eller att be ett par elever vara ”observatörer” och hjälpa dig att göra noteringar. Det är naturligtvis lättare att iaktta och notera under en lektion där man inte själv är aktiv.
Genomför lektionen och notera enligt era diskussioner.
Diskutera, förutom det ni själva har noterat
- Har eleverna getts möjlighet att ta tillvara den återkoppling som getts?
- I vilka sammanhang ger ni återkoppling på uppgifts-, process-, metakognitiv eller personlig nivå?
- Hur kan kvaliteten på återkopplingen höjas och kan den göras på något annat sätt
- Hur kan kamratbedömning användas som en resurs i er praktik?
- Jämför och diskutera erfarenheter av hur elever tar emot återkoppling i olika sammanhang.
- I vilken omfattning är er praktik sådan att eleverna får återkoppling som de lär av och som hjälper dem vidare i sin kunskapsutveckling?
Sammanfatta
Diskutera de viktigaste erfarenheterna ni gjorde under denna del och gör en kort sammanfattning.