Innehållsförteckning
I Svedala arbetar vi för att skapa starka ledare som är tydliga aktörer i arbetet med att alla ska lyckas. Genom pedagogiskt ledarskap arbetar rektorer aktivt för att forma en kultur med höga förväntningar och tydligt fokus på resultat. Genom kommunikation, anställdas kompetens, arbetskapacitet och behörighet skapar den pedagogiska ledaren förutsättningar för att alla ska lyckas.
Syfte
.
Upplägg
Under vårterminen 2016 kommer en del av arbetet i SLG att ägnas åt ledarskap och inre organisation. Arbetet kommer i ett första skede att följas upp vid SKA-samtalen under SKA-området Kompetens, behörighet och organisation.
Organisationsperspektiv
I Strategier och förändringsmyter : ett organisationsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete, av Larsson & Löwstedt 2011, kan vi läsa om vilka faktorer som leder till utveckling.
Förmåga till organisatoriskt lärande Processen där individen i det dagliga arbetet utvecklar sin kompetens i samverkan med andra. Individutveckling och verksamhetsutveckling är framgångsrikt.
- Informellt och erfarenhetsbaserat lärande betonas parallellt med formell kompetensutveckling.
- Samarbete och tid för reflektion.
- Spridning av kunskap från individer till kollektiv.
- Individutveckling och verksamhetsutveckling smälter samman.
Utvecklade organisationsföreställningar Personalen på skolan ser helheten och inte enbart ser sin egen del. Organisationen blir ett team vilket är framgångsrikt för skolutveckling.
- Identifikation med skolan viktigare än identifikation med yrkesrollen.
- Organisationsidentitet knuten till utveckling.
- Isolerade öar eller samarbetande och lärande helheter.
Att lärarens arbete synliggörs Vardagsarbetet utformas och organiseras så att lärarna ges möjlighet till insyn i varandras arbete. Genomskinligheten är en viktig förutsättning för utveckling.
- Arbetet i skolan är synligt för många – men oftast inte för kollegorna.
- Att diskutera och demonstrera undervisning räcker inte.
- Att se varandras vardagssituationer skapar lärande – tolkningar, effekter, oavsedda konsekvenser
Att arbetslag är lärlag Lag där lärarna arbetar tätt tillsammans med undervisningen och lärandet är framgångsrikt. Arbetslag som bara fokuserar på det som ligger utanför undervisningen som praktiska problem leder inte till någon större utveckling.
- Lagarbetet behöver ske i realiteten också och inte endast formellt.
- Fokus på frågor vid sidan av undervisningen löser praktiska problem och kan ge socialt stöd – men leder oftast inte till lärande.
- Förmågan att lära och utvecklas i arbetslag viktig framgångsfaktor.
Kollektiv disciplinering Att läraren håller sig till de nya arbetssätt och undervisningsmetoder som lärlaget, organisationen beslutat använda sig av är en framgångsfaktor. Att säga en sak och sedan göra något annat leder inte till utveckling.
- Oavsedd konsekvens av transparens och lärlag.
- Verksamhetslogik och professionslogik står emot varandra.
- Att vara överens i både ord och handling.
- Ömsesidig disciplinering upprätthåller genomförda förändringar.
Organisatoriskt ledarskap Skolledaren ska skapa goda förutsättningar för medarbetarnas lärande. Det ska vara en kombination av administrativt ledarskap och pedagogiskt ledarskap.
- Utmana lärarprofessionen och utveckla verksamheten.
- Anpassning till lokala förhållanden.
- Administrativt + pedagogiskt ledarskap = organisatoriskt ledarskap.
Läs vidare i Jan Håkanssons presentation Att synliggöra och organisera för lärande och förbättring.
Litteratur
-
Framgångsrika skolor – mer om struktur kultur och ledarskap Jonas Höög, Olof Johansson
-
Att leda mot skolans mål Lars Svedberg, Olof Johansson
- Elevnära skolledarskap Viviane Robinson