Innehållsförteckning
Även studier som har gjorts av det brittiska centret Evidence for Policy and Practice Information (EPPI) ger stöd för att kollegial kompetensutveckling ger mer effekt än individuell, centret är världsledande på systematiska översikter för utbildningsområdet. EPPI lyfter fram att det är viktigt att lärare får identifiera sina egna fortbildningsbehov och att det finns processer som uppmuntrar, utvidgar och strukturerar den professionella dialogen och som möjliggör för lärare att pröva nya lärdomar i undervisningen. Institutet summerar: ”Den samlade bilden om vad som ger positiv effekt indikerar att kontinuerlig kollegial fortbildning för lärare har en stor potential att spela en avgörande roll vid tolkning och implementering av skolreformer i praktiken.”
För svensk del lyfter forskaren Lars Mouwitz i Hur kan lärare lära? fram vikten av att engagera lärare i projektens utformning, genomförande och utvärdering och att aktiviteter som inbegriper hela ämnesgruppen har stor betydelse. Mouwitz ser problem i att lyfta ut enskilda lärare och ge extern fortbildning eftersom läraren inte kan hävda sig vid återkomsten till kollegor och traditionell skolkultur. Sammantaget måste lärarnas kunnande om klassrumspraktik uppmärksammas och förädlas, och förändringar av arbetssätt måste utgå från denna kunskapspotential i förening med ny forskning. Läs vidare i Forskning för klassrummet (kapitel 3)
Ola Henningsson, om Lärares professionella lärande, Timperley (8:50)
Kollegialt lärande
Kollegialt lärande och utveckling kräver ett långsiktigt systematiskt arbete över flera års tid och därför är det väl investerad tid att ta fram en plan för hur arbetet ska bedrivas. Ta del av några olika modeller för kollegialt lärande som kan användas för att utveckla beprövad erfarenhet och fundera över vilka modeller som passar er bäst?
Auskultation och lektionsobservationer
Att få hjälp av en kollega eller någon annan med kompetens att bedöma en lektion kan vara till stor hjälp för en lärare. I dessa lärmoduler får du möjlighet att träna dig i att göra kvalitativa observationer av undervisning:
– Lektionsobservation 1
– Lektionsobservationer 2
Ta del av Ullvigymnasiets upplägg för ett läsårs arbete med lektionsobservationer:
– Lektionsobservationsupplägg
– Tematiskt lektionsobservationsupplägg.
Teacher Learning Communities:
Teacher Learning Communities (TLC) är Dylan Wiliams modell för lärande möten och inbegriper en tydlig samtalsstruktur samt mall för personlig handlingsplan. Ta del av exempel på handlingsplan, av lärare på Röda skolan i Svedala. Läs om hur man arbetat med kollegialt lärande på Täby Enskilda Gymnasium med alltifrån nätverksträffar och auskultation till TLC och TeachMeets. Läs mer i Från lärare till skolor – om att införa formativ bedömning i större skala och NTI-gymnasiets upplägg att Arbeta i lärande team.
Lärmoduler
En av de viktigaste framgångsfaktorerna för att utveckla undervisningen är att lärare tillsammans analyserar och utvärderar sin undervisning. Det innebär att diskutera undervisningssituationer och didaktiska frågor, att lyfta upp problem och svårigheter samt att kritiskt granska inte bara andras arbete utan även sitt eget. Genom att arbeta med lärmodulscykler uppfyller ni både Skollagens krav på arbete för beprövad erfarenhet samtidigt som ni arbetar med en modell för fortbildning som har stöd i forskning. Läs mer om lärmoduler.
Kollegahandledning med fokus på undervisning
På modellskolorna i Jönköping och Ängelholm används en variant av kollegahandledning med fokus på undervisning. Läs om samtalsmodellen i Samtalskonst i praktiken (s.14). Denna modell kan fungera för att diskutera praktik och undervisningsfrågor men måste kompletteras med någon form av input/teori t.ex. i form av litteraturcirklar och -seminarier för att praktiken också ska kunna utgå från vetenskaplig grund.
Förstelärare bloggar om Professionellt lärande
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. Nedan finner du några av de inlägg som handlat om professionellt och kollegialt lärande. Varje blogg avslutas med 3-5 diskussionsfrågor så att bloggtexten på ett enkelt sätt ska kunna diskuteras i ett lärlag nära dig.
Professionellt lärande och Timperley
- Ett pedagogiskt möte med Timperley av Robert Calmstedt
- Lathund för att förstå – hjälp till självhjälp, av Veronica Ranebjer
- Vårt professionella lärande fixar vi själv av Lisbeth Bern
Organisera för kollegialt lärande
- Kollegialt lärande på Klågerupskolan åk 1-3 av Hanna Fred Åhlander
- Coniuncti forte – tillsammans starka av Veronica Ranebjer
- Givande litteraturseminarier – det rullar på! av Kristin Adegran
Att få syn på undervisning
- Notera – ett sätt att öka kvaliteten av Caroline Åkesson
- Handledarskap och positiv feedback av Johan Sander
Kompetensutvecklingsdagar
- Kollegialt lärande av Sandra Pilemalm
- Kollegialt lärande i ett ägg av Ulrika Wulffsberg
Forskarskola
- Forskarskola för lärare. Vad innebär det? av Cristian Abrahamsson
- Forska som lärare – intryck och avtryck av Cristian Abrahamsson
- Ett år med forskarskolan CSIS av Cristian Abrahamsson
- I huvudet på en forskande lärare av Cristian Abrahamsson
- En kort reflektion om det framgångsrika i framgångsrik undervisning, av Cristian Abrahamsson