Synligt lärande för lärare

Synligt lärande för lärare Bokomslag Synligt lärande för lärare
John Hattie
Pedagogik
Natur Kultur
2012
331

Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att förbättra deras resultat. Boken utgår både från lärares och elevers perspektiv och ger konkret vägledning för lektionsförberedelser, att tolka lärande och återkoppling under lektionen samt lektionsuppföljning. Den innehåller checklistor, konkreta övningar, fallstudier, och tar upp frågor som elevmotivation, undervisningsstrategier och ledarskapet i klassrummet.

Synligt lärande för lärare riktar sig till lärarstudenter och lärare som vill ha evidensbaserade svar på frågan hur man kan förbättra elevers studieresultat.

John Hattie är professor och chef för Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, Australien, och hedersprofessor vid University of Auckland, Nya Zeeland. Hans bok Visible learning. A synthesisof over 800 meta-analyses relating to achievement är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat. Boken fick stor uppmärksamhet när den kom 2009. Uppföljaren Visible learning for teachers kom 2012 och föreligger här i svensk översättning.

Share Button