Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering.

Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering.
Vetenskapsrådet
2015
210

Denna rapport är en syntes av forskning som presenterats i s.k. meta-analyser. Meta-analyser är studier där man använt särskilda statistiska metoder för att beräkna s.k. effektstorlekar utifrån interventionsstudier. Med effektstorlekarna sammanfattas främst forskningsresultat från experimentella studier som fokuserar liknande forskningsfrågor. Syftet med vår syntes var att sammanställa forskning om vilka stödinsatser (i föreliggande rapport synonymt med intervention) som främjar uppfyllelse av kunskapsmål för elever i svårigheter. Mer specifikt har vi studerat vilka arbetssätt/pedagogiska undervisningsmetoder som leder till uppfyllelse av kunskapsmål för denna elevgrupp. Dessa arbetssätt definierar vi som generella pedagogiska stödinsatser respektive ämnesspecifika pedagogiska stödinsatser inom områdena läsning och skrivning samt matematik.

Share Button