Scroll To Top

Välkomstplan för nyanlända

”Med nyanländ elev avses den som har varit bosatt utomlands och som numera är bosatt här i landet eller ska anses bosatt här och som har påbörjat sin utbildning här efter höstterminens start det kalenderår då hon eller han fyller sju år. En elev ska inte längre anses vara nyanländ efter fyra års skolgång här i landet.” – Skolverket

Välkomsten

Mottagande av nyanlända elever i förskola och skola i Svedala

När nyanlända barn och elever kommer till Svedala hänvisas de till Välkomsten som  är den första kontakten med förskola och skola. Välkomsten finns i NFU:s lokaler på Börringevägen 10 i Svedala.

Välkomsten får de nyanlända barnen och ungdomarna tillsammans med sin familj eller god man information om hur förskolan och skolan i Sverige fungerar. Hälsosamtal genomförs med alla grundskole- och gymnasieelever. Hälsokontroll för förskolebarn genomförs av barnhälsovården på Vårdcentralen. 

Det finns också möjlighet till kontakt med kurator som exempelvis kan hjälpa till med vidare kontakt med Ungas fritid för olika fritidsaktiviteter.

Hur går ett mottagande till?

På Välkomsten

Klicka för att förstora bild
  1. Nyanlända barn och elever hänvisas till Välkomsten. 
  2. Mottagningssamtal genomförs med vårdnadshavare/god man, elev och tolk för att kartlägga elevens bakgrund och erfarenheter (steg 1 i kartläggningen).
  3. Hälsosamtal genomförs med skolsköterska, kurator, vårdnadshavare/god man, elev och tolk. I förskolan ska barnet genomgå hälsokontroll på Vårdcentral.
  4. Kartläggning av elevens litteracitet och numeracitet genomförs med modersmålslärare och svenska som andraspråks-lärare (steg 2 i kartläggningen).
  5. Överlämning till aktuell förskola/skola sker.

Välkomstens inledande bedömning genomförs så att rektorn kan fatta beslut om placering av en nyanländ elev i årskurs och undervisningsgrupp inom två månader. Det är elevens kunskaper (som han eller hon har visat vid kartläggningen), elevens ålder och personliga förhållanden i övrigt som ska ligga till grund för det här beslutet. Resultatet av kartläggningen ska även ligga till grund för planeringen av elevens fortsatta undervisning och hur undervisningstiden ska fördelas mellan ämnena.

”Det är viktigt att nyanlända barn och ungdomar, samt deras vårdnadshavare, utan onödigt dröjsmål kommer i kontakt med det obligatoriska skolväsendet respektive gymnasieutbildningen eller annan utbildning”

På mottagande förskola/skola

Förskola – klicka för att förstora
Skola – klicka för att förstora bild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Förskolechef/rektor fattar beslut om placering i barngrupp i förskola eller klassplacering i skola.
  2. Nyanlända elever har samma rättigheter som andra elever, och följer ordinarie undervisning med anpassningar efter behov, såsom studiehandledning och svenska som andraspråk.

Dessutom finns möjlighet till:

Prioriterad timplan innebär att en nyanländ elev i grundskolan får ges mer undervisning i svenska eller svenska som andraspråk än övriga elever i samma årskurs hos huvudmannen genom en omfördelning av den undervisningstid huvudmannen beslutat. En elev får omfattas av prioriterad timplan under högst ett år och eleven får inte under denna tid ges mindre undervisning totalt än andra elever i samma årskurs hos huvudmannen.

Förberedelseklass är en form som rektor kan välja att organisera för att ge de nyanlända eleverna de kunskaper de behöver för att så tidigt som möjligt kunna ta del av den ordinarie undervisningen. Förberedelseklassen är inte en form av särskilt stöd. Förberedelseklass (garanterad timplan), ska anordnas så nära annan undervisning som möjligt både i fråga om lokaler och verksamhet. Det är inte tillåtet att en elev får all undervisning i förberedelseklass.

3. Ämneskartläggning genomförs av ämneslärare i samarbete med modersmålslärare/studiehandledare. För Steg 3 är det viktigt med ämneskompetens för det ämne som kartläggs:

”Rektorn utser den personal som är mest lämpad att göra kartläggningen. Personalen måste kunna bedöma och analysera elevens svar och resonemang utifrån de kunskaper som kartläggs i varje steg.”

Kartläggning av nyanlända

Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 1 och 2 är från den 15 april 2016 obligatoriskt att använda i grundskolan  för att ta reda på vilka kunskaper en nyanländ elev har med sig när hon eller han börjar skolan i Sverige.

Steg 1 (Välkomsten): Elevens språk och erfarenheter.

Steg 2 (Välkomsten): Elevens kunskaper inom områdena litteracitet och numeracitet. Litteracitet handlar om elevens användning av skriftspråk i olika sammanhang och för olika syften. Numeracitet handlar om elevens förmåga att använda matematiskt tänkande när det gäller att lösa problem, föra resonemang, argumentera och motivera sina lösningar.

Steg 3 (mottagande skola) : Elevens kunskaper i 15 av grundskolans ämnen.

kartläggning

Länk till Bedömningsportalen och Skolverkets kartläggningsmaterial.

Elevhälsa för nyanlända

Hälsosamtal Skolsköterska tillsammans med kurator, erbjuder hälsosamtal i syfte att se vilket stöd eleven behöver utifrån medicinska och sociala aspekter. Länk till informationsfilm om hälsobesök för nyanlända. Filmen finns på fem olika språk: arabiska, engelska, romani, somaliska och svenska.

Hälsoundersökning i skolan Skolhälsovårdens uppdrag är enligt socialstyrelsen SOSFS 1989:20 att erbjuda en hälsoundersökning för eleven tillsammans med vårdnadshavare (tolk vid behov). Skolsköterskans uppgift är att inhämta information från föregående skola, flyktingmottagning e dyl. I de fall hälsoundersökning inte är gjord tidigare, beställa en hälsoundersökning. Barnen bör få börja i skolan så fort som möjligt, uteslut symtom som hosta och diarré.

Hälsoundersökning Vårdcentralen Vårdcentralen gör hälsoundersökningar på alla nyanlända som bor i Svedala kommun. Är det gäststuderande eller EU-medborgare som arbetar här kan reglerna vara annorlunda. Man beställer hälsoundersökning från vårdcentralen med en blankett som finns på Region Skånes hemsida.

Hälsoundersökningens syfte är att introducera barnet i svensk skolhälsovård samt att uppmärksamma medicinska vårdbehov, särskilt smittosamma sjukdomar

Social kartläggning kring livssituation:

  • Föräldrars utbildning, arbetslivserfarenhet och nuvarande arbete
  • Språkkunskaper, hemspråk, tolkbehov
  • Fritidsintresse (barnets och familjens)
  • Boende och ekonomi
  • Viktiga händelser i barnets liv och i familjens historia
  • Familjekarta

Om det finns oro kring ett barns hemförhållande kontaktas socialtjänst.

Vad gäller?

Definitioner

Barn kan komma nyanlända till Svedala av olika skäl exempelvis genom anhöriginflyttning, som ensamkommande flyktingbarn eller via flyktingmottagningen. Från augusti 2014 har Migrationsverket ett transit/asyl-boende beläget i Svedala kommun. Barn som bor där har rätt till skolgång i Svedala.

Familjer som har uppehållstillstånd kan placeras i Svedala kommun. Via  flyktingmottagningen hänvisas barnen till förskola/skola.

Ensamkommande flyktingbarn och ungdomar kommer utan medföljande föräldrar till Sverige för att söka asyl. Vistelsekommunen har ansvar för skolgången.

Asylsökande familjer Svedala kommun har ett ansvar för att erbjuda asylsökande barn skolgång snarast. Förskolebarn ställs i kö och erbjuds om möjligt plats i allmän förskola.

Vuxna med uppehållstillstånd har rätt till SFI, svenska för invandrare. För mottagande/placering tas alltid först kontakt med studie- och yrkesvägledare på NFU.

Vad har eleven rätt till?

Nyanlända elever har samma rättigheter som andra elever, utöver detta kan eleven ha rätt till följande:

Modersmålsundervisning Genom en fortsatt utveckling av modersmålet kan barnet/elevens begreppsutveckling fortsätta utan avbrott. De riskerar härmed inte luckor i den kognitiva utvecklingen. Barn i förskolan ska stödjas i sin utveckling av modersmålet, elever i skolan ska erbjudas modersmålsundervisning enligt lag.

Läs Rätten till modersmålsundervisning arbetsgång

Studiehandledning En elev ska få studiehandledning på sitt modersmål, om eleven behöver det. Sådan studiehandledning kan bedrivas av en flerspråkig lärare eller övrig skolpersonal. Det kan också bedrivas av en lärare tillsammans med en studiehandledare som talar elevens modersmål. Det finns inga behörighetskrav för att arbeta som studiehandledare. Syftet med studiehandledningen är att eleven får möjlighet att visa sina kunskaper på sitt starkaste språk. Studiehandledning kan vara en form av extra anpassning eller särskilt stöd.

Studiehandledning på modersmål, Skolverket (15:52)

Ta del av Skolverkets film Att skapa förförståelse genom studiehandledning (9:20)

Svenska som andraspråk är ett särskilt ämne i grundskolan och gymnasieskolan för elever som har ett annat modersmål än svenska. Undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt svenska tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. Undervisningen ska ge eleverna rika möjligheter att kommunicera på svenska utifrån sin kunskapsnivå, utan att ställa för tidiga krav på språklig korrekthet. Det tar ca 5-7 år att behärska ett nytt språk kunskapsinriktat.

Betyg Enligt läroplanen ska läraren vid bedömning och betygssättning ta hänsyn till elevens tidigare kunskaper. Läs mer om Nyanlända elever och betyg på Skolverkets hemsida.

Språkintroduktion är ett av gymnasieskolans fem introduktionsprogram. Programmet ska ge nyanlända ungdomar en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket. Dessutom ska det innehålla de ämnen och kurser som eleven behöver för sin fortsatta utbildning, vilket möjliggör för dem att gå vidare i gymnasieskolan eller till annan utbildning. SYV är en viktig förutsättning för att utbildningen ska bli individanpassat.

Läs mer

Publikationer

Webbsidor

Litteratur

Filmer

Betydelsen av att ha tolk

Föräldrars delaktighet är alltid av stor betydelse, därför bör en professionell tolk anlitas.

Eleven ska aldrig tolka vid föräldrakontakter. Detta kan upplevas som ”förminskande” av föräldrarna och ger eleven ett spelrum som den inte ska ha. Modersmålslärarna kan användas som länk vid information som gäller förskolans/skolans organisation, målsättning samt verksamhetens innehåll. Modersmålslärarna är viktiga brobyggare mellan förskola, skola och hem.

Vid samtal om mer personliga förhållanden ex utvecklingssamtal, bör alltid en utomstående tolk anlitas.

Så här kan du engagera dig

I Svedala kommun kan du engagera dig i kommunens verksamheter för att mötas och ge stöd. Läs mer på Svedala.se

Kontakter

Svedala kommun

Rebecka Kjellson
Integrationskoordinator
0709-478181
040-6268181
rebecka.kjellsson@svedala.se

Välkomsten

Linda Rystad – Samordnare
0733-731433
linda.rystad@svedala.se

Henny Lind – Skolsköterska
0709-896409
henny.lind@svedala.se

Ulrika Delbrant – Kurator
0709-478136
ulrika.delbrant@svedala.se

Flyktingmottagningen i Svedala

Christina Hag
0709-197494
christina.hag@svedala.se
Stationsplan, Svedala

Erlandsdals Integrationsboende

Pär Faxby – Biträdande verksamhetschef
Pilspinnaregatan 10
233 36 Svedala

040-618 93 20
073-620 59 90
par.faxby@vob.se

Tolk

Semantix länk till bokning av tolk.

Share Button

2 reaktion på “Välkomstplan för nyanlända”

Kommentarer inaktiverade.

Kvalitet och Utveckling i Svedala