Innehållsförteckning
- 1 Motivation och engagemang för lärande
- 2 Grej of the day
- 3 Ämnesövergripande arbete
- 4 Lärandeklimat och beteende
- 5 Elevinflytande och planering
- 6 Aktivera eleverna i sitt eget lärande
- 7 Tydliggöra mål och synliggöra lärande
- 8 Kognitivt stöd och stödstrukturer
- 9 Betyg och likvärdig bedömning
- 10 Färdighetsträning
- 11 Hem, skola och samhälle
- 12 Lärares reflektion och lärande
- 13 Digitala verktyg
- 14 Lektionsupplägg och lektionsstrukturer
- 15 Främlingsfientlighet och förståelse för andra
- 16 Översikter
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. På denna sida finner du en förteckning över samtliga blogginlägg som publicerats under våren 2016, kategoriserade och sorterade så du hittar ett underlag för just de lärprocesser som pågår på din skola och för att möta just de behov som era elever har.
Motivation och engagemang för lärande
- Nyordlistan 2015 väcker nyfikenhet, av Linda Sonesson
- My dream trip – en resa med lustfyllt lärande, av Suzanne Hall
- Hur kan jag väcka elevernas lust att skriva berättande texter, av Vanja Pavicic
- Goda effekter av planerad och “oplanerad” undervisning, av Annica Eld
- Film och fanfiction i språkklassrummet, av Linda Sonesson
- Klassens hemsida – nya möjligheter till kommunikation, av Richard Linde
- Serieromanen, en väg till läslust, läsförståelse och inkludering, av Lilian Birath
- Att skapa läsintresse, av Frida Celander
- Lustfyllt läsande och skrivande när bokcirkeln blir digital, av Anne-Christine Samuelson
- Skolan måste vara mer Tivoli, av Stina Landén
- Blodstänk i klassrummet, av Kristin Adegran
Grej of the day
- Greja språket, av Lisbeth Bern
- Uthållighet, av Lisbeth Bern
- Grej of the day – vad hände sen? av Gustav Björk
Ämnesövergripande arbete
- O/lika – ett ämnesövergripande arbete, av Anne-Christine Samuelson
- Det entreprenöriella lärandet med en twist av genre, av Robert Calmstedt
- Vår paprika blev röd, av Richard Linde
- Att lära för hållbar utveckling – metod musikal, av Anne-Christine Samuelson
Lärandeklimat och beteende
- Fast du inte lyssnar vet jag att du hör ändå, av Johan Sander
- En resa mot trivsel och lärande, av Joakim Nilsson
- Klassrummet som den tredje pedagogen, av Mattias Dahlberg
- På spaning med Dr. Ross W Greene – Collaborative problem solving, av Johan Sander
- Inkluderande undervisning, av Gustav Björk
- Skolan är något för dig, av Joakim Nilsson
- Organiserade rastaktiviteter, av Stina Landén
- The do’s and don’ts of teachers life, av Johan Sander
Elevinflytande och planering
- Planera för svårigheter så får du fler att lyckas av Suzanne Hall
- Flexibel undervisning efter elevernas behov, av Joakim Nilsson
- Vi vill absolut inte spela teater, av Ulrika Wulffsberg
- Framtidens lärare, av Suzanne Hall
- Född 2001. Vad är 9/11? del 1, av Sandra Pilemalm
- Född 2001. Vad är 9/11? del 2, av Sandra Pilemalm
- Religion, politik och nyttan av att använda sig av sin elevgrupp, av Björn Persson
- Låt förtesten guida dig, av Rickard Hellstrand
- Att använda det aktuella i undervisningen, av Margareta Brönmark
- Sisyfos och jag – att arbeta med elevråd, av Magnus Larsson
- Det blir inte alltid som man vill, av Malin Sjöberg
Aktivera eleverna i sitt eget lärande
- Textsamtal i förskoleklass, av Frida Celander
- Prioritera – planera – strukturera, av Annica Eld
- Kamratbedömning: för- och nackdelar, av Cornelia Falkentoft
- Feedback för lärande, av Johan Sander
- Vad ska jag göra nu Bengt? av Bengt Christensson
- Vuxnas lärande om motstånd och möjligheter, av Lilian Birath
- Jämföra texter – ett sätt att få eleverna att reflektera över sitt lärande, av Sofie Palm
Tydliggöra mål och synliggöra lärande
- Utvärdera elevernas kunskaper med hjälp av Google formulär, av Caroline Åkesson
- Dirigenten i klassrumssymfonin, av Magnus Larsson
- Universum, världsbilder och källkritik del 1, av Malin Sjöberg
- Tydliga och konkreta lektionsmål, av Sofie Palm
- Lärandematriser – ett verktyg för elevernas lärande, av Mattias Dahlberg
Kognitivt stöd och stödstrukturer
- Att använda sagomattan för att utveckla elevernas skrivande, av Margareta Brönmark
- Systematisk funktionell grammatik, av Hanna Fred Åhlander
- TAKK – varför det? av Hanna Fred Åhlander
- Var är vi – rita karta på NO-lektionerna, av Cristian Abrahamsson
Betyg och likvärdig bedömning
- Läraren, betygen, makten och vanmakten, av Cornelia Falkentoft
- Om att bemöta “betygshets” när vi vill skapa lust att lära, av Ulrika Wulffsberg
- Nya bedömningsstödet i taluppfattning för åk 1, av Vanja Pavicic
- Från F till A – hurra så bra! av Cornelia Falkentoft
- Tio veckor på vårterminen – NP åk 3, av Hanna Fred Åhlander
Färdighetsträning
- Att skriva sig till läsning i förskoleklass, av Frida Celander
- Att utveckla förståelse för likhetstecknets innebörd, av Ulrika Larsson
- Bokstavsskogen – ett kreativt sätt att arbeta med bokstavsinlärning, av Vanja Pavicic
- Att träna eleverna i att genomföra systematiska undersökningar, av Kristina Persson
- Källkritik en utmaning, av Lisbeth Bern
- Universum, världsbilder och källkritik del 2, av Malin Sjöberg
- Att skapa inre bilder, av Margareta Brönmark
- Fjärilar i magen, av Linda Sonesson
- Programmera i skolan, av Caroline Åkesson
- Historiska begrepp i de tidiga skolåren, av Ulrika Larsson
- Upprepade mönster i årskurs 1, av Ulrika Larsson
Hem, skola och samhälle
- Föräldrars reaktion på elevens skolresultat, av Bengt Christensson
- Ett ämnes berättigande, av Bengt Christensson
- Möjligheter – elev då och nu, av Kristin Adegran
- Uppföljning av matteläxan, av Veronica Ranebjer
- Att arbeta med fusklappar, av Björn Persson
- Dumma lärare och jobbiga föräldrar, av Magnus Larsson
- NO är svårt och nördigt, inte, av Cristian Abrahamsson
- Låt eleverna arbeta med forskare – två tips, av Kristin Adegran
Lärares reflektion och lärande
- Pop up school – don’t try, do, av Mattias Dahlberg
- I huvudet på en forskande lärare, av Cristian Abrahamsson
- Kollegialt lärande, av Sandra Pilemalm
- Det papperslösa klassrummet, del 2, av Robert Calmstedt
- Kollegialt lärande i ett ägg, av Ulrika Wulffsberg
- Lathund för att förstå – hjälp till självhjälp, av Veronica Ranebjer
- Fem framgångsfaktorer för lyckad undervisning, av Gustav Björk
- En kort reflektion om det framgångsrika i framgångsrik undervisning, av Cristian Abrahamsson
- Reflektion över läsåret som gått, av Björn Persson
- Regler som förfaller av Veronica Ranebjer
- Återkoppling från f.d. elever – en hjärtevärme av Kristin Adegran
Digitala verktyg
- Att välja digitala verktyg på ett medvetet sätt, av Caroline Åkesson
- Matematik med IKT, av Richard Linde
Lektionsupplägg och lektionsstrukturer
- En inkluderande lektion – en lektion där alla mår bra, av Sofie Palm
- Vad kan Sapfo lära oss om kärlek? av Lilian Birath
- En hanterbar skoldag, av Håkan Andersson
- Det papperslösa klassrummet, av Robert Calmstedt
- Att skapa en undervisning som utmanar och inkluderar alla, av Kristina Persson
- Ett arbetsområde i teknik som tränar och bedömer alla kunskapskraven, av Kristina Persson
Främlingsfientlighet och förståelse för andra
- Värdegrundsarbete med Paddington, av Stina Landén
- Att låta eleverna möta människan bakom nyhetsrubriker och statistik, av Annica Eld
8 reaktioner på ”Förstelärare bloggar vårterminen 2016”
Kommentarer är stängda.