
Skolverket.se
maj 2014
14
Det här stödmaterialet har tagits fram för att stödja en likvärdig bedömning genom att visa hur kunskapskraven kan konkretiseras. I materialet framgår att många bedömningsaspekter kan vara tillämpbara i flera olika ämnen. Stödmaterialet visar också på bedömningens roll i planering och genomförandet av undervisningen.
Stödmaterialet riktar sig till alla som undervisar i de obligatoriska skolformerna, oavsett ämnet och årskurs. Modellen och exemplen som presenteras i materialet är allmänt tillämpliga och avser att vara ett stöd i lärarens eget arbete med att konkreti- sera kunskapskraven i olika ämnen och årskurser.
Materialet har tagits fram av Helena Carlsson och Mats Olsson, Skolverket.
Det är Skolverkets förhoppning att materialet ska fungera som ett gott stöd i skolans arbete med att göra bedömning till en levande del av undervisningen. Vidare hoppas Skolverket att stödmaterialet ska underlätta lärarens kommunikation med eleverna om bedömningsgrunderna.
Läs Skolverkets stödmaterial Bedömningsaspekter