Alla inlägg på Förstelärare bloggar är tänkta att kunna användas i kollegiala samtal och kan också användas som “mini-lärmoduler”.
Kollegialt arbete utifrån ett inlägg på Förstelärare bloggar:
Välj ett blogginlägg som intresserar er eller som tar upp något som ni behöver förändra i undervisningen.
Moment A: Samtliga lärare i lärlaget läser blogginlägget
Moment B: Ni träffas i lärlaget och börjar med att diskutera frågorna längst ner. Efter diskussionen planera ni en aktivitet utifrån bloggtexter att genomföra i undervisningen.
Moment C: Var och en genomför aktivitet
Moment D: Sammanfattning och lärdomar i lärlaget. Vad har vi lärt oss
I samband med förstelärarnas medverkan i SETT-Syd trycker vi upp några av deras blogginlägg. Dessa inlägg finner du nedan i PDF-form. Klicka på bilderna nedan för att öppna inläggen – enkla att skriva ut och använda för ett kollegialt samtal nära dig.
SETT SYD 2016
Matriser – ett sätt att få eleverna att förståTydlig planering
F…igen?Fem framgångsfaktorer för lyckad undervisning
EPA – en struktur för kooperativt lärandeDramaturgi i undervisningen – hur ska det gå?
Är alla ämnen språkämnen?Att skapa inre bilder
Entreprenöriellt lärande med en twist av genrePålitlig miljö, förtroende, självkontroll och framgångsrikt lärande
Jämföra texter – få eleverna att reflektera över sitt lärandeOrganiserade rastaktiviteter
Provet före provet
SETT SYD 2015
Utmaning öppnar dörrarÄr jag en viktig vuxen?
ASL och cirkelmodellen för att utveckla elevernas texterLäsgrupper – stödstruktur för tidig läsinlärningLust att lära
Sokratiska samtalVi utvecklar språket genom att lyssnaSamverkansinlärning – gymnasieelev till gymnasieelevBegreppslig förmågaAtt tala inför andra på riktigtNotera – ett sätt att öka kvalitetenPedagog och person, lärare och människa, elev och individMitt i processen – att arbeta med det entreprenörilla lärandet
4 reaktioner på ”Förstelärare bloggar som stöd för det kollegiala lärandet”
4 reaktioner på ”Förstelärare bloggar som stöd för det kollegiala lärandet”
Kommentarer är stängda.