Innehållsförteckning
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare och deras tankar och reflektioner om utbildning och undervisning. På denna sida finner du en förteckning över samtliga blogginlägg som publicerats under hösten 2018, sorterade efter skola och tema.
Aggarpsskolan
Under hösten har åtta förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Aggarpsskolan: Andreas Ekblad, Joakim Nilsson, Johan Sander, Stina Landén, Sandra Pilemalm, Gustav Björk, Kristina Persson och Sofie Palm.
“- Vilken tur att jag hade dig! Ett mycket speciellt möte i somras med en före detta elev fick mig att fundera på vad jag egentligen gör för att ofta få en god relation med mina elever. Jag brukar få höra att jag lyssnar, lyssnar på riktigt, att jag är hjälpsam och att jag sprider glädje. “
– ur “Vilken tur att jag hade dig!” av Sofie Palm
Digitala lärresurser
- Quizlet gör begreppsträningen roligare, Stina Landén
- Digitala lärresurser i matematik, Andreas Ekblad
- Digitala matteprov – funkar det, Andreas Ekblad
- Film som kunskapskälla, Stina Landén
Samsyn och kollegialt lärande
- Tillsammans är vi starka, Sandra Pilemalm
- Ett arbetslags väg mot samsyn och struktur, Sandra Pilemalm
- Stressad lärare, Andreas Ekblad,
Beteende
- Positiv förstärkning – förstärk det du vill se mer av, Gustav Björk
- Min utmaning – problemskapande beteende i skolan, Johan Sander
Språk och språkutvecklande arbetssätt
- Introducera högläsningsbok med delaktighet och förförståelse, Sofie Palm
- Det matematiska språket, Gustav Björk
- Dagens ord, Joakim Nilsson
- Hur lyckas man med läsning på mellanstadiet, Sofie Palm
- Nyckeln till att lyckas – språket, Sandra Pilemalm
Klassrumsklimat och förtroendefulla relationer
- Lärar-elevrelationen avgörande för skolans mest sårbara elever, Kristina Persson
- Skapa goda relationer i klassrummet, Gustav Björk
- Vilken tur att jag hade dig, Sofie Palm
Engagemang och aktiverade elever
- Att inleda ett nytt arbetsområde, Kristina Persson

Baraskolorna
Under hösten har fem förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Baraskolorna (Baraskolan och Spångholmsskolan): Rickard Linde och Ulrika Larsson, Annica Eld, Mattias Dahlberg och Linda Sonesson.
“Under detta läsår går jag tillsammans med andra kolleger i Svedala kommun ledarskapsutbildning. Vi läser litteratur och provar modeller för ledarskap, handledning och feedback. Vid det senaste tillfället av utbildningen provade vi bland annat Kollegahandledning med reflekterande team. Det är en modell för grupphandledning och hur man kan använda sina kolleger på arbetsplatsen för att få input och stöd när man står inför ett problem/dilemma. “
– ur “Kollegahandledning med reflekterande team” av Ulrika Larsson
På riktigt
- Från New York till Bara, Linda Sonesson
- Fälstudier i geografi – vad kan det vara, Mattias Dahlberg
- Sommarpratarna – när besöken i klassrummet avlöser varandra, Linda Sonesson
Kollegahandledning
- Kollegahandledning med reflekterande team, Ulrika Larsson
- Nya tag med stöd av kollegahandledning, Annica Eld
Struktur och anpassningar
- Att göra anpassningar för en enskild elev eller för hela klassen, Richard Linde
- Slutet är nära – dags att blicka bakåt, Mattias Dahlberg
- Alla ska lyckas, med öppna uppgifter, Richard Linde
Klassrumsklimat
- Digitala rutiner som uppmärksammar alla elever varje dag, Ulrika Larsson
- En likvärdig skola – går det, Ulrika Larsson
- Tyst i klassen, Mattias Dahlberg
- Konsten att skapa engagemang i klassrummet, Linda Sonesson
Elevens val och demokrati
- Elevens val, Richard Linde
- Mitt drömsamhälle, Annica Eld
Prov
- Muntligt prov i grupp, Annica Eld

Klågerupskolan
Under hösten har fem förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Klågerupskolan: Bengt Christensson, Cristian Abrahamsson, Hanna Fred Åhlander, Magnus Larsson och Malin Sjöberg.
“Det är så sjukt kul att börja planeringen av ett nytt arbetsområde. Så många pusselbitar behöver länkas samman för att behållningen hos mina elever ska bli så stor som möjligt. Jag har i planeringen möjligheter att förutse alla tänkbara fallgropar och hinder. Pjäsen Romeo och Julia är svårförståelig i originalversionen och förmodligen för gammal i sin helhet för att träffa eleverna mitt i prick. Filmen West Side Story är för tidstypisk och om vi ser filmen kommer den förmodligen att uppfattas som töntig och föråldrad. Jag börjar med något så grundläggande som kärleken istället…”
– ur “1597-1957-2018” av Magnus Larsson
Formativ bedömning
- Kamratrespons – Austins butterfly,
Hanna Fred Åhlander - När lärandet blir synligt, Bengt Christensson
Klassrumsklimat
- 1597-1957-2018, Magnus Larsson
- Första mötet bildar norm, Bengt Christensson
Engagemang
- En lysande grupp, Malin Sjöberg
- Från min mun till deras öron, Magnus Larsson
- Reflektion på olika plan, Hanna Fred Åhlander
Ämnets karaktär
- En djupdykning i naturvetenskapens innersta väsen, Cristian Abrahamsson
- Endorfinkickar och konstgräs, Cristian Abrahamsson
Aktivera eleverna
- Parläsning – motiverande och effektivt, Hanna Fred Åhlander
- Konsten att bygga förtroende, Magnus Larsson
- Att planera en undersökning, Malin Sjöberg

Prov och hemarbete
- Innebär prov alltid att eleverna måste läsa på hemma, Cristian Abrahamsson
Problemlösning
- Kan kängurur vara problemlösning, Malin Sjöberg
Kyrkskolan
Håll utkik efter vårterminens inlägg! Läs tidigare inlägg från Kyrkskolan här.
Marbäcksskolan
Under hösten har en förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Marbäcksskolan: Frida Celander.
“Vi är nyfikna på vilka spår vi kan se i undervisningen av det språkutvecklande arbetet vi haft i fokus tidigare då vi tillsammans läste, diskuterade och testade nya metoder utifrån Stärk språket, stärk lärandet av Pauline Gibbons. “
– ur “Utvecklingsarbete på Marbäcksskolan – analys av fysisk lärmiljö” av Frida Celander
Lärmiljö
- Utvecklingsarbete på Marbäcksskolan – analys av fysisk lärmiljö, Frida Celander
- Start, struktur och the end, Frida Celander

Under hösten har fem förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Naverlönnskolan: Cornelia Falkentoft, Rickard Hellstrand, Anki Samuelson, Veronica Ranebjer och Åsa Nykvist.
“Snapchat, Instagram och andra bildbaserade nätverk används flitigt bland barn och ungdomar. Kommunikation sker med bilder och det krävs att man kan berätta i bilder och att kunna tolka bilder. Varje gång vi ser en bild sker det en ögonblicklig reaktion i hjärnan. Vad gör dessa bilder med oss?”
– ur “Bilder som minnesstöd” av Veronica Ranebjer
Elever som lärresurser för varandra
- Framgångsrika möten mellan elever i olika åldrar, Veronica Ranebjer
- Min röst kan göra skillnad, Åsa Nykvist
Värdegrund och relationer
- Passa in!?, Anne-Christine Samuelson
- Lagom är inte bäst, Anne-Christine Samuelson
- Klart jag bryr mig, Anne-Christine Samuelson
Struktur
- Checklistan – kan det vara en väg mot större ansvar hos eleverna?, Rickard Hellstrand
- En riktig rysare, Åsa Nykvist
- Bilder som minnesstöd, Veronica Ranebjer
- Att leda samtal, Cornelia Falkentoft
Ämnesövergripande
- Årets läsår tar sin början i juni, Rickard Hellstrand
- Vad finns egentligen i en kartbok, Rickard Hellstrand
Digitala lärresurser
- Spel som utgångspunkt för matematiska resonemang, Veronica Ranebjer
- Flipgrid – kul och användbart!, Cornelia Falkentoft
Engagemang
- Rolig undervisning – men hur, Cornelia Falkentoft
- Tillsammans är vi dubbelt så bra, Åsa Nykvist


Nils Fredriksson Utbildning
Under hösten har en förstelärare bloggat om undervisning och utbildning på Nils Fredriksson Utbildning: Björn Persson.
“Skolan har ett tydligt demokratiuppdrag som beskrivs redan i läroplanens öppningstext. Det uppdraget gäller skolan generellt. För mig som samhällskunskapslärare går uppdraget givetvis djupare. Det är jag som ska undervisa eleverna i hur demokrati fungerar på olika nivåer och vad som omfattas av begreppet demokrati. Inför skolvalet den sjätte september vill jag att mina elever skulle vara så väl rustade som möjligt för att kunna ta ställning och rösta som om det vore ett riktigt val.”
– ur “Demokrati och samhällskunskap valåret 2018” av Bloggare
Demokratiuppdraget
- Demokrati och samhällskunskap valåret 2018, Björn Persson
Elevgruppen
- Reflektion över pojkars och flickors påverkan på elevgruppen, Björn Persson
- Föränderlighet och flexibilitet, Björn Persson
Roslättskolan
Håll utkik efter vårterminens inlägg! Läs tidigare inlägg från Roslättskolan här.
5 reaktioner på ”Förstelärare bloggar höstterminen 2018”
Kommentarer är stängda.