Innehållsförteckning
De flesta forskare är överens om att informations- och kommunikationsteknologi, IKT, har stor potential för bättre lärande, men att detta inte sker per automatik i takt med teknikens utveckling. Det handlar om på vilket sätt man för in den i undervisningen. Faror av att använda IKT i undervisningen kan vara om det endast blir teknik för teknikens egen skull, utan ett klart syfte, och att tekniken inte tas in i undervisningen på ett naturligt sätt. Pedagogiken är oerhört viktig. Nedan finner du en checklista för att stämma av om du använder digitala verktyg på ett sätt som främjar elevernas lärande.
Checklista för digitalt lärande i undervisning
Digitala verktyg användas för att tankemässigt utmana eleverna och/eller få eleverna att tankemässigt utmana varandra. | |
Digitala verktyg användas för att anpassa undervisningen efter eleverna i gruppen. | |
Digitala verktyg användas för att skapa variation i undervisningen samtidigt som den möjliggör utveckling av de förmågor som undervisningen syftar till att utveckla. | |
Digitala verktyg användas för att kontrollera att eleverna förstått. | |
Digitala verktyg användas för uppföljning, återkoppling och reflektion över lärandet. | |
Digitala verktyg användas för att aktivera alla elever i klassrummet. | |
Digitala verktyg användas för att sudda ut gränsen mellan informellt och formellt lärande. |
Förstelärare bloggar om IKT i undervisningen
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. Nedan finner du några av de inlägg som handlat om IKT i undervisningen. Varje blogg avslutas med 3-5 diskussionsfrågor så att bloggtexten på ett enkelt sätt ska kunna diskuteras i ett lärlag nära dig.
Lärande i ett digitalt klassrum och samhälle
- Om att undervisa för framtiden – digital metodik och dess möjligheter av Sandra Pilemalm
- Datorerna har landat! av Richard Linde
- Nätmobbningens deus ex machina – värdegrunden av Sandra Pilemalm
- Pop up school – don’t try, do, av Mattias Dahlberg
- Det papperslösa klassrummet, av Robert Calmstedt
- Det papperslösa klassrummet, del 2, av Robert Calmstedt
- Målet kom i skymundan, av Annica Eld
Programmering
- Programmera i skolan, av Caroline Åkesson
- Vi programmerar, av Hanna Claesson
Digitala verktyg
- Alternativa verktyg i skolan av Linda Petersson
- Padlet – ett verktyg som skapar delaktighet av Caroline Åkesson
- Digitala verktyg + statistik = bra matematik av Caroline Åkesson
- Grammarly – räddaren i nöden för engelskläraren av Suzanne Hall
- BFL med digitala verktyg av Richard Linde
- Effektiva lärstrategier och Quizlet av Ulrika Wulffsberg
- Svenska + Scratch = sant av Suzanne Hall
- Grej of the day – vad hände sen? av Gustav Björk
- Att välja digitala verktyg på ett medvetet sätt, av Caroline Åkesson
- Matematik med IKT, av Richard Linde
Digitala plattformar
- Hur skapar vi struktur i elevernas digitala skolvardag? av Linda Sonesson
- Allt är ”som vanligt” av Björn Persson
- Klassens hemsida – nya möjligheter till kommunikation, av Richard Linde
- Lustfyllt läsande och skrivande när bokcirkeln blir digital, av Anne-Christine Samuelson
- Dirigenten i klassrumssymfonin, av Magnus Larsson
3 reaktioner på ”IKT i undervisningen”
Kommentarer är stängda.