Innehållsförteckning
Planera

Genom att planera undervisningen kan man skapa en struktur för såväl lärare som elever. Planeringen ska vara ett stöd för läraren, så att hon eller han kan försäkra sig om att undervisningen leder mot de nationella målen. Läraren ska även kunna använda planeringen för att utvärdera elevernas kunskaper och den egna undervisningen samt för att kommunicera med elever, föräldrar, rektorn och andra lärare.
Använd Skolverkets Planera ett arbetsområde och klicka + för att läsa mer om planering.
- tydliggöra vilka delar av ämnets syfte som undervisningen ska inriktas mot och utifrån det avgöra hur det centrala innehållet ska kombineras och behandlas så att eleverna ges förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till kunskapskraven,
- identifiera vilka delar av kunskapskraven som bedömningen ska utgå från och avgöra hur eleverna ska få visa sina kunskaper,
- skapa förutsättningar för att följa och stödja elevernas kunskapsutveckling och kontinuerligt ge återkoppling på deras arbete,
- välja arbetssätt och arbetsformer som ger eleverna möjlighet att utvecklas i riktning mot de övergripande målen i läroplanens andra del,
- utgå från erfarenheter från tidigare utvärderingar av den egna undervisningen,
- utgå från elevgruppens intressen, erfarenheter och föreställningar kring det som undervisningen ska behandla så att eleverna får ett reellt inflytande över undervisningen, samt
- samordna planeringen av undervisningen med andra lärare, så att arbetsbelastningen blir rimlig för eleverna
– Skolverket
Strukturera

Välstrukturerade lektioner med tydlig inledning, undervisningdel och avslutning kan både bidra till trygghet, studiero och ett
gott undervisningsklimat samtidigt som det möjliggör för dig som
pedagog att vara flexibel och fokusera på innehåll och lärande.
Att ha modeller för hur lektioner kan läggas upp och strategier för
genomförandet underlättar för utvärdering, utveckling och förbättring av undervisningen. Ett stöd kan vara att utgå från lektionsstruktur på Spångholmsskolan eller från Creutzs lektionsmall. Annat stöd finner du i Markus Anhages fyrablocksmodell.
Markus Anhages fyrablocksmodell
Förstelärare bloggar om planering och undervisningsstruktur
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. Nedan finner du några av de inlägg som handlat om att planering och undervisningsstruktur. Varje blogg avslutas med 3-5 diskussionsfrågor så att bloggtexten på ett enkelt sätt ska kunna diskuteras i ett lärlag nära dig.
Att tänka på vid planering
- Planera för svårigheter så får du fler att lyckas av Suzanne Hall
- Dramaturgi i undervisningen av Mattias Dahlberg
- Hur skriver man en användbar och elevnära pedagogisk planering? av Kristina Persson
- Goda effekter av planerad och ”oplanerad” undervisning, av Annica Eld
- Mjuka övergångar förbättrar undervisningen av Joakim Nilsson
- F…igen!? av Cornelia Falkentoft
- Flexibel undervisning efter elevernas behov, av Joakim Nilsson
- Vi vill absolut inte spela teater, av Ulrika Wulffsberg
- Låt förtesten guida dig, av Rickard Hellstrand
Grej of the day
- Mikrolektioner ett sätt att öka lärande och lärlusten hos elever av Kristina Persson
- Greja språket, av Lisbeth Bern
- Uthållighet, av Lisbeth Bern
- Grej of the day – vad hände sen? av Gustav Björk
Att skapa struktur
- Allt är ”som vanligt” av Björn Persson
- Strukturerat arbete och långsiktig planering är för mig A och O av Hanna Fred Åhlander
- En struktur för synligt lärande av Joakim Nilsson
- Framtidens lärare, av Suzanne Hall
- Genrepedagogik och cirkelmodellen – att utmana och stötta av Hanna Fred Åhlander
Undervisningsupplägg
- Född 2001. Vad är 9/11? del 1, av Sandra Pilemalm
- Född 2001. Vad är 9/11? del 2, av Sandra Pilemalm
- Att använda det aktuella i undervisningen, av Margareta Brönmark
En reaktion på ”Planera och strukturera undervisning”
Kommentarer är stängda.