Innehållsförteckning
APT 22 april2Ifous är ett oberoende forskningsinstitut inom förskola och skola med syfte att sprida aktuell forskning och utveckling samt att tillsammans med skolhuvudmän initiera och driva behovsrelaterad FoU som snabbare kommer till nytta i lärares och ledares vardag.
Projektet, Små barns lärande, där Svedala deltar, syftar till att utveckla en modell för dokumentation och utvärdering som genom att visa på små barns förändrande kunnande i förhållande till läroplanens målområden ger en bild av förskolans kvalitet och dess utvecklingsbehov när det gäller barns lärande.
Två av kommunens förskolor, Erlandsdal och Mumindalen, deltar i projektet som pågår från 2013-2017. Det innebär att forskare kommer att forska i verksamheten med utgångspunkt från följande frågor.
- Hur kan modeller för systematiskt kvalitetsarbete se ut, som ger utrymme för och möjlighet till att omfatta dokumentation av barns lärande och delaktighet?
- Hur kan barns kunnande observeras?
- Hur kan modeller för dokumentation av progression i barns lärande i relation till läroplanen konstrueras?
- Hur kan dessa tillsammans med övrig dokumentation genom analys och tolkning ge information verksamhetens kvalitet?
Övriga förskolor kommer också att göras delaktiga i arbetet för att därigenom sprida den kunskap/kompetens som utvecklas i projektet.
Deltagare i Svedala kommun
Erlandsdal och Mumindalens förskolor är de två förskolor som kommer att beforskas i Svedala kommun. Övriga förskolor kommer att göras delaktiga genom nätverksarbete.
Namn | Titel | Enhet |
Annika Kraft | Biträdande utbildningschef | Utbildningsenheten |
Laila Petersen | Förskolechef/processledare | Bara förskolor |
Lena Larsson | Förskolechef | Erlandsdal |
Susan Henriksson | Förskollärare | Erlandsdal |
Marie-Louise Enochsson | Förskolechef | Mumindalen |
Elisabeth Lindqvist | Förskollärare | Mumindalen |
Sofie Andersson | Förskollärare | Mumindalen |
Deltagande kommuner
Tolv kommuner deltar i projektet Små barns lärande. Linköping, Huddinge, Eskilstuna,Jönköping, Svedala, Skurup, Eslöv, Svalöv, Skövde, Norrköpings kommun och statsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör och Hässelby-Vällingby.
Processledare i deltagande kommuner
I varje kommunhar en processledare utsett som har till uppdrag att
- Leder lärgrupperna vid seminariediskussionerna
- Håller kontakt med sin grupp mellan seminarier via plattformen
- Ansvarar för spridningen i den egna kommunen
- Egen grupp för erfarenhetsutbyte på plattformen
- Stöd och kontaktperson för licentiandernas
- Mia Stavling, Enskede-Prsta-Vantörs sdf
- Solveig Victorin, Eskilstuna
- Mattias Carlsson, Eslöv
- Anette Hamerslag, Huddinge
- Susanne Skeri, Hässelby-Vällingby sdf
- Annika Ebefors, Jönköping
- Bo Eriksson, Linköping
- Kerstin Levin, Norrköping
- Marie Cornmark, Skurup
- Peter Stark, Skövde
- Maria Winkvist, Svalöv
- Laila Petersen, Svedala
Styrgruppens medlemmar på riksnivå
Styrgruppen utgörs av en representant från varje medverkande skolhuvudman och en representant från Linnéuniversitetet.
Lars Rejdnell, Linköping (ordförande)
Ingela Hultin Sabel, Linköping
Elisabeth Richter Hagert, Enskede-Årsta-Vantör, Stockholm
Ann-Marie Mattsson, Eslöv
Katarina Andersson, Eskilstuna
Annelie Glifberg, Huddinge
Ingmarie Lindgren, Hässelby-Vällingby, Stockholm
Katarina Ståhlkrantz, Jönköping
Barbro Vallhagen, Norrköping
Kajsa Mellner-Daxberg, Skövde
Agneta Fränngård, Skurup
Kerstin Lingebrant, Svalöv
Annika Kraft, Svedala
Inger Fält, Linnéuniversitetet
Jan Håkansson, Linnéuniversitetet
Projekt-/genomförande-/tidsplan
2013-2016
Små barns lärande
Projektplan Små barns lärande, juni 2013
Genomförandeplan Små barns lärande, juni 2013
Tidsplan på riksnivå
- Ht 13 Kvalitet i förskolan, forskningsresultat om samband kvalité och lärande
- Vt 14 Läroplan och didakatiken, lärande relaterat till innehåll
- Ht 14 Dokumentation i förskolan ett forskningsperspektiv
- Vt 15 Licentiandernas iakttagelser
- Ht 15 Seniors forskares resultat
- Vt 16 Vad har vi uppnått
Roller i projektet
Övergripande samordnare
- Representant i projektets styrgrupp på riksnivå
- Samordning på övergripande nivå
- Återkoppling till verksamhetsledningsgrupp från stryrgrupp
- Återkoppling tillsammans med beredningsgruppen/ processledare till förskoleledningsgruppen
- Representant i projektets processledargrupp på riksnivå
- Leder lärgrupperna vid seminariediskussionerna
- Håller kontakt med sin grupp mellan seminarier via plattformen
- Ansvarar för spridningen i den egna kommunen
- Egen grupp för erfarenhetsutbyte på plattformen
- Stöd och kontaktperson för licentiandernas
- Behov av kompetensutveckling för processledarskap?
- Leder lärgrupperna vid seminariediskussionerna
- Håller kontakt med sin grupp mellan seminarier via plattformen
- Ansvarar för spridningen i den egna kommunen
- Egen grupp för erfarenhetsutbyte på plattformen
- Stöd och kontaktperson för licentiandernas
- Behov av kompetensutveckling för processledarskap?
- Datainsamling, successiva analyser av processer och resultat (delredovisningar),
- Initiativ till egen datainsamling på de olika förskolorna och förslag på särskilda strategier eller inslag i utvecklingsarbetet
- Slutrapprotering
- Ansvarar för innehåll i utvecklingsseminarierna
- Tar fram frågeställningar som grund för diskussioner under och emellan utvecklingsseminarier
- Bemöter och fördjupar diskussionen i lärgrupperna
- Samordna arbetet med mötesplatser för information
- Stödja diskussioner och workshops
- Praktiska samordningsfrågor kring utvecklingsseminarierna
- Strukturen av plattformen Moodel
Litteraturtips
Här hittar du avhandlingar, artiklar/rapporter och litteratur som har anknytning till små barns lärande.
Seminarier på nationell nivå
Under projektets gång kommer ett seminarium hållas varje vår och höst i deltagande kommuner. Här träffas alla deltagare på alla nivåer för inspirationsföreläsningar, samtal och gruppövningar, erfarenhetsutbyte och rapportering från forskningen.
Material inför seminariet
Förskolans betydelse för barns utveckling, lärande och hälsa
Förskolans kvalitet och barns lärande
Positionsbestämning-frågeställningar
Powerpiont-material
Kvalitet i förskolan – vilken betydelse förskolans kvalitet för barnen, Inger Fäldt
Dokumentation – en förutsättning för systematiskt kvalitetsarbete, Inger Fäldt
Vad och hur i utvecklingsarbetet – positionsbestämning (Jan Håkansson)
Förberedande material
Att undervisa barn i förskolan (Elisabet Doverborg, Niklas Pramling, Ingrid Pramling)
Powerpoint-material
Förskolans pedagogiska kvalitet, Sonja Sheridan
NTA skolutveckling, Ann-Sofie Johansson
Material inför seminariet
Information om föreläsare
The Desirable Toddler in Preschool (artikel)
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan (Skolverket)
Powerpointmaterial
Material inför seminariet
Program seminarium
Bedömning i förskolors dokumentation, artikel Ann-Christine Vallberg Roth
Powerpointmaterial
Bedömning och dokumentation i förskolan (AC Vallberg-Roth)
Förskolechefen och det systematiska kvalitetsarbetet (Jan Håkansson)
Film om transformativ bedömning med Ann-Christine Roth Vallberg http://barnochunga.org/transformativ-bedomning/
Material inför seminariet
Om analys och en uppgift (Jan Håkansson)
Arbete i Svedala kommun
Den 7/1 2014 ägde en upptaktsdag för Små barns lärande-projektet rum i Svedala att äga rum där all förskolepersonal deltar i föreläsningar och grupparbete.
Inbjudan
Samtalsledarens roll och diskussionsfrågor
Introduktion Små barns lärande (powerpoint) – Kuben den 7 januari 2014 – ppt-material
Som ett led i arbetet med Ifous – Små barns lärande har Mumindalens och Erlandsdals förskolor som utgör pilotförskolor i projektet under hösten läst Det värderande ögat. Boken ger en grundlig introduktion till observation som metod. Under kvällen visar medarbetare från förskolorna praktiska exempel på hur några observationsmetoder kan användas.
Syftet med kvällen är att ge en introduktion till observation och utvärdering som redskap för att utveckla den egna pedagogiska professionen.
Den 7/1 2015 kommer en kompetensutvecklingsdag att äga rum där all förskolepersonal deltar i föreläsningar och grupparbete.
2015-01-07 Ppt Liselotte-Bjervås föreläsning