Innehållsförteckning
Cirkelmodellen
Cirkelmodellen utvecklades i Australien då den på 1990-talet utvecklades i samband med andrapråksundervisning av aboriginer. I modellen arbetar eleverna med texter i fyra olika faser. I den första fasen inventeras klassens samlade förkunskaper inom temat och eleverna breddar sina kunskaper bland annat genom att intervjua kunniga personer och läsa litteratur inom ämnet. I den andra fasen arbetar eleverna med att analysera modelltexter från den genre som de ska skriva i. Det handlar om att veta syftet med texten, vilken struktur som är typisk och vilka språkliga drag som utmärker genren. Den tredje fasen innebär att eleverna tillsammans med läraren skriver en gemensam text inom genren. Därefter skriver eleven i fas fyra, antingen själv eller tillsammans med en kamrat, sin egen text med den gemensamma texten som förebild.
Fas 1 Bygga upp kunskap om ämnesområdet
- tankekarta
- lista frågor som eleverna vill ha svar på
- arbeta med ämnesspecifika och dubbeltydliga ord – intervjua
Fas 2 Studera texter inom genren för att få förebilder
- läsa och visa förebilder på genren
- uppmärksamma textens struktur och språkliga drag
Fas 3 Skriva en gemensam text – modellera
- läraren skriver och för arbetet framåt
- eleverna kommer med förslag på formuleringar
- tillsammans diskuterar man ordval, satsföljd och struktur
- när texten är klar kopieras den till alla elever som ett viktigt läromedel
Fas 4 Skriva en individuell text
- eleverna skriver enskilt eller parvis
(ur Genrepedagogik i Vänersborg – cirkelmodellen)
Läraren har klart definierade mål för uppgiften eller lektionen, både språkmål och lektionsmål. |
|
Ämnesord och begrepp är anpassade till eleverna språkliga nivå och förklaras tydligt. |
|
Variation av material, tex olika texter ur olika genrer, multimodala texter, bilder och filmer. |
|
Eleverna får möjlighet att muntligt bearbeta innehållet. |
|
Eleverna får stöd att strukturera innehållet med stöd av grafiska modeller. |
|
Begreppen knyts an till elevernas vardagsspråk. | |
Goda möjligheter till interaktion ges. Samarbete i par, grupp, via sociala medier. |
|
Rika möjligheter till dialog i klassrummet ges. Läraren inkluderar elever i genomgången. |
|
Läraren ger regelbunden feedback och återknyter till och bygger vidare på elevernas svar. |
|
Läraren modellerar hur förmågorna ska uttryckas, både muntligt och skriftligt. |
|
Eleverna ges möjlighet att bearbeta och reflektera över innehållet med olika estetiska uttryckssätt och/eller med olika digitala verktyg. |
|
Lektionen avslutas med tydlig återkoppling till målen, där eleverna får reflektera vad, hur och varför de lärt sig. |
Förstelärare bloggar om språkutvecklande arbetssätt och genrepedagogik
På Förstelärare bloggar kan du följa Svedala kommuns förstelärare, och deras tankar och reflektioner om undervisning. Nedan finner du några av de inlägg som handlat om att språkutvecklande arbete och genrepedagogik. Varje blogg avslutas med 3-5 diskussionsfrågor så att bloggtexten på ett enkelt sätt ska kunna diskuteras i ett lärlag nära dig.
Språk i alla ämnen
- Begripliga laborationsrapporter av Kristin Adegran
- Språkutvecklande matematik, av Robert Calmstedt
- Med begrepp i matematiken av Richard Linde
- Är alla ämnen språkämnen? av Lilian Birath
Cirkelmodellen och andra modeller
- Genrepedagogik och cirkelmodellen – att utmana och stötta av Hanna Fred Åhlander
- Malmö, Svedala – alla behöver genrepedagogik av Robert Calmstedt
- ASL och cirkelmodellen för att utveckla elevernas texter av Margareta Brönmark
- Språkutvecklande arbete i förskoleklass av Frida Celander
Genrepedagogik
- Genrepedagogik och räknehändelser av Richard Linde
- Den instruerande genren – ett glas med vatten, tack av Robert Calmstedt
- Systematisk funktionell grammatik, av Hanna Fred Åhlander
Utveckla läsförmågor
- Vi utvecklar språket genom att lyssna aktivt av Johan Sander
- Läsförståelse, hur får vi tag i den? av Margareta Brönmark
- Stödstrukturer i förskoleklassens läsförståelsearbete av Frida Celander
- Läsförståelse i matematik av Veronica Ranebjer
- Språkutvecklande arbete i ettan av Ulrika Larsson
- Att läsa och förstå faktatexter av Margareta Brönmark
- Dödssynden – att förutspå, ställa frågor och reda ut oklarheter av Lilian Birath
- Att utgå från rubriker och bilder av Veronica Ranebjer
- Serieromanen, en väg till läslust, läsförståelse och inkludering, av Lilian Birath
- Att skapa läsintresse, av Frida Celander
- Lustfyllt läsande och skrivande när bokcirkeln blir digital, av Anne-Christine Samuelson
Utveckla skolspråk och begreppslig förmåga
- Att tidigt utveckla begreppslig förmåga i de naturvetenskapliga ämnena av Kristina Persson
- Grodyngel och språkutveckling av Margareta Brönmark
- Hur långt kan man förenkla kunskapskraven innan de förlorar sin betydelse? av Björn Persson
- Det språkmedvetna klassrummet av Robert Calmstedt
Utveckla skrivandet
- Stödstruktur och språkutveckling i kursen svenska 2 av Lilian Birath
- Bockarna Bruse hjälper till av Frida Celander
- Att arbeta med faktatexter av Frida Celander
- Hur kan jag väcka elevernas lust att skriva berättande texter, av Vanja Pavicic
- Att använda sagomattan för att utveckla elevernas skrivande, av Margareta Brönmark
Muntlig kommunikation
- Eleverna utvecklar sitt språk i klassdiskussioner av Kristina Persson
- Om talutrymme och att ge barnen interaktionsmodeller av Hanna Fred Åhlander
- Bilderboken och matematiska samtal av Frida Celander
- TAKK – varför det? av Hanna Fred Åhlander
3 reaktioner på ”Språkutvecklande undervisning”
Kommentarer är stängda.