Scroll To Top

Våra lektorer

Lektorer i kommunen har ett generellt mäklande uppdrag. som handlar om att utifrån verksamheternas behov stödja förskolor, skolor, ledning och förvaltning i arbetet att utveckla utbildning och undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genom. Utbildning i Svedala kommun har tre lektorer med kommunövergripande uppdrag: Rebecka Lindberg, förskola, Cristian Abrahamsson, grundskola och Vilma Zela, gymnasium/vuxenutbildning.

Rebecka Lindberg

Jag heter Rebecka Lindberg…

Min forskning

I förskolans publika dokumentation är barnens lärande i fokus. Mer sällan syns värden kring omsorg eller hur pedagogerna arbetar. Rebecka Lindberg visar i sin licentiatavhandling att förskolans dokumentation ofta lyfter fram en idealbild.

 

 

Cristian Abrahamsson

Jag heter Cristian Abrahamsson och arbetar som lektor i Svedala kommun. Det innebär att jag undervisar matematik och NO/Tk på Klågerupskolan årskurs 6-9 men också att jag jobbar kommunövergripande i Svedala. Just nu innebär det till största delen att jag ansvarar för kompetensutveckling hos våra förstelärare när det gäller vetenskaplig grund och att jag deltar i ULF – Utveckling, Lärande och Forskning, en försöksverksamhet för att utveckla och pröva olika modeller för långsiktig samverkan mellan universitet, högskolor och huvudmän inom skolväsendet.

Jag har jobbat som lärare i Svedala kommun sedan 1995, först på Spångholmskolan/Baraskolan och sedan 2001 på Klågerupskolan. Mellan 2011 och 2019 var jag förstelärare i Svedala. Under åren 2015-2019 forskade jag på halvtid på Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet och publicerade min licentiatavhandling ”Elevengagemang ur ett NO-lärarperspektiv – Hur lärare uppfattar elevers engagemang och dess betydelse för lärarrollen och undervisningen” i maj 2019.

Jag vill förmedla att kunskap och utbildning är något viktigt och värdefullt samtidigt som det är roligt. Jag har alltid tyckt om skolan, både som elev och lärare, och vill att eleverna skall känna samma sak. Jag tycker att undervisning skall vara omväxlande och elevaktiv med tydliga mål och struktur. I NO lyfter jag gärna fram det naturvetenskapliga arbetssättet med många laborationer, i matematik undviker jag slentrianmässiga arbetsuppgifter med ständigt räknande.

Min forskning

Hur får lärare elever att fastna på kroken så att de blir engagerade i NO-undervisningen? Vad innebär elevengagemang och vilken betydelse har det för lärarrollen, undervisningen och eleverna?

I  studien ”Elevengagemang ur ett NO-lärarperspektiv – Hur lärare uppfattar elevers engagemang och dess betydelse för lärarrollen och undervisningen” får ett antal NO-lärare komma till tals för att berätta om sin undervisning och hur de gör för att eleverna skall bli engagerade. Lärare har i upprepade enkäter, en så kallad Delfi-undersökning, och i fokusgruppintervjuer fått resonera om NO-undervisning, elevengagemang och vad elevernas engagemang innebär. Lärarnas beskrivningar har sedan analyserats ur ett perspektiv där engagemang definieras som elevers känslor, beteenden och kognitiva förmågor när de utför skolarbete.

Resultatet visar att lärarens förmåga att presentera spännande aspekter av naturvetenskap som fångar elevernas intresse är betydelsefullt för elevernas engagemang. Andra viktiga inslag i undervisningen är att eleverna görs delaktiga och att ämnesinnehållet anknyter till elevernas omvärld. Resultatet visar också att lärare och elever ömsesidigt påverkar varandra genom sitt engagemang och att det får betydelse för lärarens undervisning. Därmed blir också lärarens tolkning av elevernas engagemang viktig för vad som sker i klassrummet. Sammantaget visar studien att engagemang synliggör förhållandet mellan lärarens undervisning å ena sidan och elevernas intresse och motivation å andra sidan.

Genom ökad förståelse för elevernas engagemang ur flera olika perspektiv kan lärare inte bara väcka elevers nyfikenhet utan också skapa ett intresse för naturvetenskap som kan bli varaktigt. Det är viktigt att slänga ut en krok, men man får inte glömma att hala in.

Vilma Zela

Jag heter Vilma Zela…

Min forskning

Share Button

Kvalitet och Utveckling i Svedala